Nye kraner gjør Alnabru grønnere og mer effektiv
To nye kraner skal sørge for mer gods på bane fra Alnabru godsterminal til en rimeligere penge og med mindre utslipp.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
De gamle og velbrukte store skinnegående kranene på Alnabru skal snart få hvile. To nye kraner er bestilt fra østerrikske Künz. De nye kranene skal ta over jobben i 2022, og er semiautomatiserte, kan fjernstyres, produserer selv strøm, og vil øke jernbanens godskapasitet.
1200 containere daglig
– Det er godt nytt for oss som er opptatt av bærekraftig utvikling. Dette vil kutte kostnader og gjøre jobben raskere og mer effektiv. Samtidig er det et godt skritt på vei mot en automatisert godsterminal, forteller Oskar Stenstrøm, Bane Nors direktør for godstrafikk.
Hvert år skal rundt 450.000 TEU håndteres på Alnabru, noe som tilsvarer rundt 1230 20-fots containere daglig.
– Det er svært viktig å holde driftskostnadene lave og sørge for at kapasiteten er god. Da får vi mest mulig gods på jernbane til ulike destinasjonene i Norge og utlandet. Det betyr færre tunge kjøretøy på veiene, bedre trafikksikkerhet og mindre utslipp av klimagasser, sier Kristin Ljønes, strategisk prosjekt- og utviklingskoordinator for godstrafikk i Bane NOR.
To kraner - én fører
De nye kranene vil øke terminalens kapasitet med rundt 10 prosent, og redusere de årlige kostnadene med mellom sju og ni millioner kroner, opplyser Bane Nor. Dagens kraner styres enn så lenge av ansatte høyt over bakken. De nye gigantene skal fjernstyres. Det gjør det tidvis mulig for en person å operere begge samtidig. Utstyret er i tillegg semi-automatisert, som betyr at det utfører deler av jobben selv.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Kranene går på strøm. Når de akselererer, brukes det strøm. Når de bremser, genereres det energi som tas vare på. Dermed kan mellom 10 og 25 prosent av strømmen gjenbrukes.
– Å få disse nye kranene blir bokstavelig talt et stort løft for oss. Vi blir mer stabile og forutsigbare i produksjonen. Det har en skikkelig effekt på kapasitet og kostnader, og kan sørge for at flere togavganger fra Alnabru går etter tidsplanen, forklarer Ljønes.