Svenskene snudde - fiskekrise avverget
Svenskene ville nedprioritere norske godstog, men har snudd.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I begynnelsen av denne uken kom meldingen om at svenske Trafikverket satte ned tillatt hastighet på tog mellom Boden og Bastuträsk i Nord-Sverige.
Denne strekningen trafikkeres av godstog mellom Oslo og Narvik, og er selve livsnerven for transport av fisk fra Nord-Norge og sørover.
Saktekjøringen ville medføre forsinkelser på 3-5 timer for togene fordi når de ble forsinket av pålegget om saktekjøring, ville de bli nedprioritert resten av strekningen. Det ville i så fall medføre at en stor andel av kundene som vanligvis sender sitt gods på toget, nå ville kreve at lasten skulle transporteres på bil.
NHO Logistikk og Transport alarmerte norske myndigheter som tok opp saken med sine svenske kollegaer.
Spesielt var de bekymret på vegne av fisketransporten fra Nord-Norge.
«Sydgående tog frakter fersk laks som forsyner Europa med fersk fisk. Fiskeriindustrien er blant Norges største eksportnæringer. Hele godsvolumet er planlagt med knappe tidsluker for kundene etter en ruteplan som er godkjent av Jernbaneverket på norsk side og Trafikverket på svensk side. Eksempelvis nevnes det at hver time en fiskelast er forsinket, forringes lastens verdi og det oppstår økonomiske konsekvenser både for fiskeeksportører og deres fraktleverandører,» skrev NHO i sin henvendelse til Samferdselsdepartementet.
Og fredag morgen kom meldingen om at svenskene hadde snudd. Godstogene mellom Narvik og Oslo ville bli prioritert på resten av strekningen, slik at forsinkelsen vil begrense seg til den som kommer som en følge av hastighetsbegrensningen.