- Godstog systematisk nedprioritert
- De varslede jernbanetiltakene i NTP er på ingen måte gode nok, sier Schenkers Einar Spurkeland, som etterlyser umiddelbare tiltak.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Kommunikasjonssjef Einar Spurkeland i DB Schenker er krystallklar: norske myndigheter har forsømt satsingen på godstog.
- Godstogene blir systematisk nedprioritert, sier han til Dagsavisen.
Han peker på en rekke forhold:
- Gardermobanen er ledig hver natt, etter Flytogets siste avgang. Likevel får ikke godstogene lov til å kjøre der.
- Veiutbygging har ført til at lastebiler nå kommer mye raskere fram enn godstog på enkelte strekninger. Derfor er godstog Oslo-sør Sverige blir permanent innstilt.
- Kapasiteten ved Alnabruterminalen, navet i gods-Norge, er for lengst sprengt, men en modernisering lar likevel vente på seg.
- Posten har flyttet til Lørenskog, Tollpost Globe skal flytte til Langhus og Schenker vurderer også en ny terminal 2 lenger unna jernbanen. Det vil føre til mer bruk av lastebil på bekostning av tog.
- Til tross for at "det regner og snør i Norge hvert år", er jernbanenettet ikke i stand til å takle dette. Stengte jernbanestrekninger er langt på vei et permanent problem.
Spurkeland etterlyser en jernbanepakke, og den må komme umiddelbart, og får støtte fra NHO.
- NHO håper samferdselsmyndighetene merker seg disse kraftige signalene fra en viktig og toneangivende aktør i transportnæringen, og at det nå tas de grep for gods på bane som mangler i NTP, sier Petter Haas Brubakk, næringspolitisk direktør i NHO.
Brubakk trekker særskilt frem godsterminalen på Alnabru som er selve navet for all godstransport på bane i Norge.
- NHO mener Alnabru må bygges i første fireårsperiode av NTP. Terminalen kan bryte sammen teknisk i 2019, derfor må det på plass en ny terminal innen den tid, sier Brubakk.