Nytt logistikknutepunkt på skinner
Gjennombruddet for Fiborgtangen som transportknutepunkt er et faktum etter at den nye godsruten på skinner mellom Nord-Trøndelag og Alnabru er i gang.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Vi har stor tro på at mer gods kan overføres fra vei til bane i en kombinasjon med tømmer, sier logistikksjef Tommy Anderson i Nortømmer til Transport Inside.
Grenland Rail tar seg av transporten på nasjonal grunn, mens GreenCargo AB transporterer på internasjonal arena.
- Der vi chartrer heltog til eksport bruker vi Tågåkeriet AB, sier Anderson.
Han forteller at transporten via Østerdalen på Rørosbanen fortsatt er i etableringsfasen.
Økt eksport på skinner
Skinnetransporten mellom Levanger i Nord-Trøndelag og Oslo skal imidlertid bidra til økt eksport av industrivarer på bane fra Midt-Norge til Europa. Den gir også mer aktivitet på Fiborgtangen med et stort markedspotensiale. Blant annet har Norske Skog et stort eksportvolum.
På sikt vil elektrifisering av Trønderbanen bidra til ytterligere vekst av industrigods på bane.
- Det er viktig for hele logistikk-kjeden at vi klarer å finne returlaster, samt at vi gjennom samarbeid på tvers av bransjer finner de beste og mest økonomisk lønnsomme løsningene. I noen tilfeller må vi tenke utenfor boksen og det er det vi har gjort her, forteller Anderson.
60.000 kubikk fra vei til bane
Nortømmer er alene om å kunne overføre 40.000-60.000 m3 årlig fra veg til bane på samlastingsdelen for eksport.
Les mer om det nye godstilbudet på jernbane i neste utgave av Transport Inside og Moderne Transport.