Alnabru må opprustes snarest
Jernbanealliansen har bedt om mer penger til modernisering av Alnabruterminalen i Oslo.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Hvis ikke pengene kommer allerede på neste års statsbudsjett taper jernbanen kampen mot lastebilene om godstransporten, ifølge alliansen.
Jernbanealliansen, som består av blant andre NHO, Norsk Jernbaneforbund og flere miljøorganisasjoner, mener en nedslitt Alnabru-terminal forhindrer målet om mer gods fra vei til bane.
NHO Logistikk og Transport har for lengst advart om at hele terminalen vil bryte sammen innen 2019, dersom den ikke blir utbygd og oppgradert tidsnok.
Må dobles
Styreleder Holger Schlaupitz i Jernbanealliansen vil doble kapasiteten på terminalen.
I et brev til samferdselsministeren ber Jernbanealliansen om penger til modernisering av terminalen i neste års statsbudsjett.
Kritisk
– Det er så kritisk at hvis sentralen ikke får penger til vedlikehold og utbedringer, så er det fare for at vi faktisk kan få en ytterligere nedgang i godstransport på jernbane. Det ville vært veldig ille, sier Schlaupitz til NRK.
Taper terreng
Ifølge Transportøkonomisk Institutt (TØI) har godstransport på jernbane tapt markedsandeler til veitransport siden 2008.
– Pengene må bevilges fortløpende, og arbeidet må skje i henhold til en langsiktig plan som gjør at kapasiteten på terminalen minst kan dobles, sier Schlaupitz.
– Alnabru er så viktig at hvis den ikke får muligheten til å bli en effektiv terminal, eller utvikles og utvides, så vil det bremse muligheten til å få mer gods på jernbanen, understreker Schlaupitz.