- Vestby vil avlaste Alnabru
Området ved Askos sentrallager i Vestby er anbefalt som ny godsterminal og innlandshavn.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Vi ligger perfekt til, mener Vestby-ordfører John Arthur Ødbehr (H).
Sammen med ordfører i Moss, Tage Pettersen (H), iverer han for etableringen av en godsterminal på Deli Skog i Vestby. Terminalen kan både avlaste Alnabru, og fungere som innlandshavn for Moss. Dermed kan den bidra til at gods som i dag fraktes på lastebil, kan overføres til både bane og kjøl.
- Har fortrinn
I en utredning ført i pennen av Geir Berg i Sitma AS i samarbeid med rådgivningsgruppen Civitas, står det at forholdene ligger godt til rette for en terminal i Vestby. En fordelene til Vestby er at det allerede ligger store bedrifter med utstrakt logistikkvirksomhet i området, som Asko, Eurosko og Skeidar.
- Dette området begynner å få et komparativt fortrinn, og en terminal vil styrke dette ytterligere, sa Geir Berg på en pressekonferanse denne uken.
Lastebiltrafikken over Svinesund har er mer enn fordoblet seg siden 1999, og ytterligere vekst vil legge press på dagens E6. Dermed er det viktig å få alternative ruter for gods inn til Norge.
Dry Port
Tanken er å gjøre terminalen til en såkalt Dry Port – eller innlandshavn – med en togpendel fra Moss Havn til Vestby og eventuelt videre til Alnabru.
- Den overordnede tanken er jo å få mest mulig gods fra vei over til sjø og bane. Dagens E6 vil være sprengt i 2020-2023. Dette prosjektet passer som hånd i hanske for areal- og transportplanen for Oslo-regionen, mener ordfører i Moss, Tage Pettersen (H).
Så gjenstår det å se hva den kommende borgerlige regjeringen er villig til å være med på. Et vedtak om bygging av terminal i Vestby kan tidligst skjer iforbindelse med Nasjonal Transportplan for perioden 2018 til 2023.
Les mer om planene i neste nummer av Moderne Transport, som utkommer 21. oktober.