Fortsatt overkapasitet på containerfrakt
Spørsmålet er hvem som kutter kapasiteten først.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I løpet av sommeren klarte de store containerrederiene nesten å nå de prisene de ønsker for containerfrakt mellom Asia og Europa, rundt 1500 dollar per TEU. Men siden da har ratene nesten blitt halvert, til 765 dollar, ifølge analyseselskapet Alphaliner.
Rederiene trenger en rate på rundt 1000 dollar for å unngå underskudd på ruten.
Årsaken til de fallende prisene, er overkapasitet. I løpet av de siste månedene er flere fartøy med en kapasitet på mellom 13.000 og 18.000 TEU satt i drift.
Rederiene har annonsert prisøkning på mellom 600 og 1000 dollar per TEU innen 1. november. Ifølge Alphaliner kan det bare skje dersom minst tre ruter kuttes, og analysebyrået mener at de store rederiene nå nærmest skuler på hverandre for å se hvem som gjør det første trekket.