KIRSTEN GIFTEKNIV: Birgithe Rosseland står bak Always Cargo som skal hjelpe gods som lengter etter en lastebil og lastebiler som lengter etter gods.

Tannhjulet som skal matche last og kapasitet

Da ektemannen måtte ringe rundt for å finne transportoppdrag, framfor å finne det digitalt, skjønte Birgith Rosseland at noe måtte gjøres.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lær mer på Transport & Logistikk:

Birgith Rosseland fra Always Cargo holder foredrag på Transport & Logistikk 25. og 26. oktober:

Se programmet og meld deg på her.

Mens Birgith Rosseland har bakgrunn fra ledelse, kommunikasjon, IKT og media, har mannen Torstein og hans familie transport og logistikk i blodet gjennom flere generasjoner. En dag ved frokosten, ble Birgith paff da hun innså hvor manuell store deler av denne bransjen fortsatt er.

– Vi satt og drakk kaffe en lørdag, så sa han at han måtte ta noen telefoner for å finne noen ledige oppdrag innen transport og anlegg. «Kan du ikke bare gå på nett og finne noe der?», spurte jeg, forteller Birgith.

Vil tomkjøringen til livs

Spørsmålet var kanskje naivt, og Torstein bare lo og forklarte at sånn fungerer det ikke.

Der og da med kaffekoppen i hånden fikk Birgith ideen til Always Cargo, som skal være fremtidens skybaserte markedsplass for matching av last og godstransport. I en bransje der etterspørselen etter transport bare skal øke i årene fremover, samtidig som kapasiteten allerede er presset, vil den som løser utfordringen med å få fylt lastebilenes ledige kapasitet, sitte på en vinner.

– Rundt 30 prosent av lastebilene kjører tomme. Vi håper å kunne hjelpe til å effektivisere gjennom å lage et overordnet system, som gjør det mulig å samhandle uten å miste konkurransekraften, forklarer Rosseland.

Systemet er en digital arena som fungerer slik at du får en anonym og automatisert match mellom last og kapasitet, som også vil bidra til en betydelig miljøgevinst.

En mobilbasert plattform er selvsagt viktig.

Vinn-vinn-vinn-vinn

Målet med Always Cargo, sier Rosseland, er at alle parter skal tjene på dette. Transportøren får mer inntjening på sin kjøring, transportkjøperne får nye muligheter, og reduserte antall ekstra ledd gir konkurransedyktig transport. Always Cargo skal sitt igjen med en mindre cut. Og samtidig skal utslipp reduseres.

– Vi vil ha kunder på alle sider av bordet, både transportører, vareeiere og speditører. Alle på markedet som har ledig kapasitet eller de som trenger den kapasiteten vil ha nytte av systemet, forklarer Rosseland.

Den ekstra inntjeningen for transportører som kan fylle ledig kapasitet med last som man ellers ikke ville visst om, er åpenbar. Ifølge Rosseland vil systemet også gjøre det mulig for større selskaper å effektivisere innad.

– Dessuten vil norske transportører som bruker systemet kunne styrke sin konkurranseevne sammenlignet med utenlandske lastebiler, mener Rosseland.

Et viktig poeng i Always Cargo er å verne om informasjon som kan være konkurransevridende.

– Gir du ut for mye informasjon, kan den bli brukt eller misbrukt til å presse pris eller jakte kunder. Det skal vi unngå, forklarer Rosseland.

Kan sett krav

For transportkjøpere skal det heller ikke være slik at man kjøper transport litt i blinde. I systemet vil det kunne settes ulike krav for å gi en match, for eksempel miljøkrav.

I forbindelse med utviklingen av systemet, har Always Cargo fått tilsagn om Skattefunn i forbindelse med industriell forskning knyttet til en ny matching-løsning, en ordning fra Forskningsrådet som stimulerer næringslivets FoU-innsats på ulike måter. Nå jobbes det med å få på plass noen testkunder, og tanken er at en prototyp kan prøves ut i starten av neste år.

Rosseland brenner også for å gjøre bruken av systemet enkelt, effektivt og tilpasset kundegruppenes behov.

– Vi har veldig fokus på brukervennlighet. Det skal være gøy å bruke systemet. Noe som gir effekt for alle, gjennom økt bruk, sier hun.

Powered by Labrador CMS