Amazon har etablert seg i Sverige, og det er nok bare et tidsspørsmål før også norske bedrifter vil merke konkurransen.

Vil utfordre Amazon med norske løsninger

APX Systems innleder samarbeid med Gurusoft og lanserer APX VareFlyt 4.0™ denne høsten. – Med vår løsning kan norske bedrifter konkurrere mot Amazon, sier APX-sjef Jan Erik Evanger.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I sommer ble det bekreftet at den amerikanske netthandelsgiganten Amazon etablerer seg med svensk nettbutikk og lager i Eskilstuna. Det gjør at norske bedrifter må forberede seg på en helt ny type konkurranse.

For å ruste dem i kampe har APX system og Gurusoft laget APX VareFlyt 4.0™.

– Amazon har en fordel i at de benytter seg av så billig arbeidskraft, men det er ikke sikkert at slaget avgjøres med det, forteller Jan Erik Evanger. Han er gründer og daglig leder i APX Systems.

Jan Erik Evanger i APX Systems håper å tilby et system til norske kunder som gjør at de kan utfordre Amazon.

APX Systems spesialiserer seg på intelligente programvareløsninger for blant annet produksjon, lagerlogistikk, transportsektoren. Løsningene deres baserer seg i hovedsak på lagerstyringsprogramvaren WMS, men nå introduserer de en egen programvare som er utviklet i samarbeid med Gurusoft, og som er integrert mot WMS, nemlig APX VareFlyt 4.0™.

For alle bransjer

Programvareutvikleren Gurusoft leverer nettbutikk- og rapportløsninger. Mens APX Systems digitaliserer vareflyten, digitaliserer Gurusoft kundekommunikasjon gjennom fleksible og skalerbare produktinformasjons- og nettbutikkløsninger. Sammen leverer de nå løsninger for hele det norske markedet, uansett bransje.

– APX VareFlyt 4.0™ åpner opp for at vi kan følge varen hele veien med tilpassede moduler som følger de ulike prosessene, forteller Evanger. – Dette ble ikke fullendt før vi innledet samarbeidet med Gurusoft.

Evanger forklarer hvordan deler av APX VareFlyt 4.0™ fungerer:

– Når varen er bestilt i nettbutikken, flyttes handlekurven rett over i plukkløsningen. Plukket kan foregå ved hjelp av automatiske løsninger eller ved at en lagerarbeider plukker varer på mer tradisjonelt vis. Stort sett vil dette være den eneste manuelle operasjonen. Samtidig som ordren håndteres, legger lagerstyringsprogramvaren WMS inn et bestillingsforslag til innkjøpsløsningen fra APX.

Automatisk innkjøp

APX' innkjøpsløsning kan sende bestillinger enten del- eller helautomatisk. Løsningen har også innebygget EDI-bestilling på PEPPOL-formatet. Varemottaket skjer med strekkode- eller RFID-løsninger, som igjen kontrolleres mot innkjøp. Faktura fra leverandør blir godkjent allerede ved varemottak, og sjekkes for avvik. Likeledes opprettes faktura automatisk i et hvilket som helst økonomisystem den aktuelle nettbutikkunden benytter seg av.

– Ettersom APX allerede har transportløsningen intelliTrack, som blant annet beregner optimal fraktrute mellom to steder, dekker vi transport både inn og ut av virksomheten, sier Evanger.

– Dette skjer også uten at et eneste menneske må foreta manuelle justeringer. intelliTrack inneholder også last mile, som er pakkelevering på dør.

APX VareFlyt 4.0™ er allerede i bruk hos norske aktører.

– Det er faktisk slik at vi også kan omgjøre ordren av en ferdigvare til et råvarebehov ved å hente ut resepturer fra egne løsninger. Det høres kanskje litt komplisert ut at produksjonsroboten starter når kunden har trykket på bestill i nettbutikken, men dette er ikke lenger science fiction. Dette er en løsning vi kan presentere i dag.

Evanger sier at norske bedrifter er nødt til å våkne.

– Gjør de ikke det, kan Amazon komme til å kontrollere store deler av vareflyten i Norge. APX Systems står i hvert fall klar til å ta opp kampen, sier han.

Powered by Labrador CMS