Vil gjøre lastebilen til fabrikk
Med 3D-printere i lastebilene vil Amazon produsere varer rett utenfor kundens hjem og levere dem rykende ferske.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
For store forhandlere som Amazon er logistikken en konstant utfordring. Å holde orden på vareforsyning, lagerbeholdning, vedlikeholde og oppgradere lagerbygninger, pakke forsendelser og få dem til rett adresse er en konstant kamp mot tiden, kostnadene og konkurrentene.
Den kampen har Amazon veldig lyst til å vinne. Tidligere har de lansert ideen om lynrask leveranse med drone rett på dørstokken til kundene. Nå har de søkt om en om mulig enda mer futuristisk patent, melder extremetech.com.
Amazon ønsker en gang i fremtiden å installere 3D-printere både i lagerbygninger og lastebiler. Tanken er at det skal fungere omtrent som dette:
1. Kunden bestiller en vare
2. Opplysninger om ordren blir sendt til den 3D-printeren som er nærmest kunden, som så produserer varen.
3. Varen leveres.
Det kanskje mest interessante med konseptet er at varen ikke produseres på en fabrikk et eller annet sted i Østen, men i en lastebil eller lagerbygning like i nærheten av kunden. Dermed slipper man forsyningslinjer inn til lageret, og man slipper varer som blir liggende lenge å ta opp lagerplass.
I ytterste konsekvens, med 3D-printere på lastebiler, vil man slipper å ha lagerbygg i det hele tatt – annet enn til råvarene som 3D-printeren trenger.
Det er selvsagt det ultimate scenarioet, men at Amazon har levert en patentsøknad i den retningen er ikke noe bevis for at dette faktisk kommer til å skje. Store selskaper søker stadig om patenter for å sikre seg rettigheter som KAN få stor verdi i fremtiden og for å gi seg selv så mange valgmuligheter som mulig i fremtiden.
Dessuten er det langt frem før 3D-printere kan levere alle typer produkter av høy kvalitet. 3D-printere bruker i all hovedsak plast som materiale. Selv om andre materialer kan brukes og det er mulig å sette sammen 3D-printede deler til større enheter, er det i dag ikke spesielt kostnadseffektivt.
Mer om Amazon:
Se Amazons nye robotlager
Sju supply chain-råd fra Amazon-sjefen
Vil fly pakken rett til døra di