Gasskipet skal leveres i november 2026.
Illustrasjon: Yara
Verdens første - Yara går i front
Yara Clean Ammonia inngår avtale med japanske NYK for å utvikle verdens første ammoniadrivstoffdrevne gasstankskip.
Kort fortalt:
- Yara Clean Ammonia har signert en kontrakt med det japanske rederiet NYK for å leie et ammoniakkdrevet gasstankskip.
- Skipet, som skal være klart i november 2026, vil bidra til å møte fremtidens strengere klimareguleringer.
- Ved å bruke ammoniakk som drivstoff reduseres klimagassutslippene betydelig, noe som støtter Yaras globale satsing på lavutslippsløsninger.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
Yara Clean Ammonia, verdens største distributør av ammoniakk til skipsformål, har signert en kontrakt med det japanske rederiet Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) om leie av et ammoniadrivstoffdrevet gasstankskip.
Skipet, som skal være klart i november 2026, vil bli det første av sitt slag og er et viktig grep for å møte fremtidens strengere klimareguleringer, melder Yara i en pressemelding mandag.
– Vårt samarbeid med NYK gjør det mulig for oss å etterleve kommende krav til CO2-utslipp fra skipstrafikk. Samtidig kan vi sikre kundene en bærekraftig og karbonredusert leveranse av ren ammoniakk, formidler Murali Srinivasan, senior visepresident i Yara Clean Ammonia i nyhetsmeldingen.
Kutter utslipp med ny teknologi
Siden 2021 har Yara og NYK arbeidet sammen for å utvikle et drivstoffeffektivt ammoniaskip. Den nye kontrakten er nå et faktum, og det planlagte fartøyet vil kunne frakte opptil 40.000 kubikkmeter ammoniakk.
Ved å bruke ammoniakk som drivstoff reduseres klimagassutslippene betydelig, samtidig som transporten av ammoniakk til blant annet kraftsektoren effektiviseres, skriver Yara i nyhetsoppdateringen.
Skipet, som får japansk flagg, vil være 180 meter langt og ha en bredde på 32 meter. Det inngår i Yaras globale satsing på å utvikle lavutslippsløsninger for både shipping og industriell produksjon. Selskapet opererer allerede verdens største nettverk for ammoniakktransport og rapporterte en omsetning på 1,8 milliarder dollar i 2024.