Svenskene advarer OPS-Erna

Sveriges finansminister Anders Borg er sterkt kritisk til OPS i veibygging.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I sin nye transportplan avviser den konservative svenske regjeringen å bruke offentlig-privat samarbeid (OPS) i veibygging. Det blir altfor dyrt, slår Høyres søsterparti fast.

Storstilt bruk

Som kjent har Høyre planer om storstilt bruk av OPS i veibygging hvis de vinner valget til høsten.

Det svenske søsterpartiet Moderaterna har derimot lagt modellen på hylla.

- Mycket, mycket dyrare

Den svenske finansministeren Anders Borg (Moderaterna) vil ikke «bygge på krita».

- Private selskaper vil låne ut penger til oss. De gjør det for at vi skal betale en høyere rente og at de skal få en høyere avkastning. Men det fører til at infrastrukturprosjekter blir mye, mye dyrere. Det handler om fordyringer på mellom 20 og 30%, som da bare er å betale en rentekostnad, uttalte økonomen Borg til den svenske avisa Borås Tidning for en tid siden.

Borg vil heller bruke pengene på flere veier og jernbanestrekninger.

Argument

Private selskaper har ikke like høy kredittverdighet som staten og får derfor lån med høyere renter enn staten, er blant argumentene hos skeptikerne til OPS.

Powered by Labrador CMS