BRUKT ØKER: Anders Lunde Angen, CEO i Helthjem, tror det ligger et stort potensial i å legge til rette for utveksling av produkter mellom privatpersoner.

Tror på sirkulær boom

GJENBRUK: Norge er en sinke på sirkulærøkonomi i Europa, men Helthjem ønsker å legge til rette for at denne bærekraftige tankegangen skal kunne blomstre.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Veksten i netthandel stoppet opp i 2022, etter en enorm og pandemi-drevet vekst i 2020 og 2021. Pandemien slutt kombinert med både global og lokal økonomisk usikkerhet, har ført til en nedgang i volumene i 2022.

CEO i Helthjem Anders Lunde Angen ser for seg et litt urolig marked en stund til, men er trygg på at veksten i netthandelen vil skyte fart igjen.

- 2022 har vært et tøft år for alle innen netthandel. Markedet har vært ned rundt 12 prosent, basert på Virke sine tall. Vi har fulgt markedet og har hatt en reduksjon, forteller Angen til MT.

Helthjem er en logistikkutfordrer som leverer pakker, magasiner og aviser hjem til folk, og var den første aktøren som tilbød etikettløs sending hjemmefra. Helthjem er eid av medieselskapene Schibsted, Amedia og Polaris, og distribusjonen hviler i stor grad på nettverket av avisbud landet rundt. Helthjem kan nå rundt 90 prosent av Norges husstander.

Ser igjen vekst

Dermed er de godt rigget for å ta unna en fremtidig vekst i netthandelen, som Lunde Angen fortsatt tror kommer.

- Nå over sommeren ser vi at vi begynner å vokse igjen i forhold til 2021. Det lover godt før høysesongen, sier han, og fortsetter:

- Vi tror at også 2023 antakelig blir et litt røft år med vekst under snitt før Korona, grunnet rentehevinger, inflasjon og økende priser på innsatsfaktorer. Fra 2024 så tror vi at vi kan se vekstrater på 10-15 prosent igjen i netthandelen.

Helthjem har tatt unna en solid vekst allerede. I 2020 håndterte selskapet 8,7 millioner pakker – et tall som vokste til 13,4 millioner i 2021. Med nytt distribusjonsanlegg med høyere automasjonsgrad, er Helthjem klar til å ta unna den fremtidige veksten.

Sirkulært potensial

Angen forteller at Helthjem spesielt ønsker å ta sin del av kaken innen sirkulærøkonomien – et felt der Norge fortsatt har et stykke å gå.

- Om vi som samfunn skal klare å håndtere miljøutfordringene, må vi forbruke mer bærekraftig. Tall fra internasjonale undersøkelser viser at Norges sirkularitet er på 2,4 prosent, der andre sammenlignbare europeiske land har sju prosent. Så vi tror at sirkulærøkonomi kommer til å vokse mer enn nysalg i Norge, sier Angen.

Sirkulærøkonomi betyr at produkter brukes om igjen, repareres og/eller resirkuleres – altså det motsatte av bruk og kast. Gjennom å være til stede på bruktsalgsplattformer som Finn.no, som i likhet med Helthjem eies av Schibsted, er Helthjem godt rigget for å bidra til å gjøre det enkelt å la ting få et nytt liv.

Fiks Ferdig

Det er Helthjem som er leverandør av transporten i Finn.nos nye konsept Fiks Ferdig, der kjøper legger inn et bud, og selger bekrefter dette med «OK». Idet selger trykker «OK», er avtalen som både salg og transport inngått. Alt avsender trenger å gjøre er å skrive en kode på pakken, og legge den klar til henting for Helthjem.

- Vi tror på vekst fra nettbutikker, men enda kraftigere innen C2C. Der har vi en sterk posisjon allerede, og er nok kanskje allerede nummer én i dette markedssegmentet. Vi har gjort mye for at det skal være enkelt å selge og kjøpe brukt, og det skal vi fortsette med, sier Angen.

Powered by Labrador CMS