Legger sjela i 160-åringen
- Som et privateid norsk selskap legger vi vår sjel i en personlig og profesjonell oppfølging. Det har bidratt til god vekst og rekordstore resultat.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det sier daglig leder Geir Teistung i familieselskapet Andersen & Mørck som i disse dager feirer 160-årsjubileum.
Nå er digitalisering av bedriften hovedmålet.
Teistung leder et av de få gjenværende privateide firmaer i denne bransjen. De fleste har blitt kjøpt opp av utenlandske firmaer.
Teistung har også fått tilbud om å selge selskapet. Den daglige lederen understreker at det pr. i dag ikke er aktuelt.
I fjor opplevde den familieeide spedisjonsbedriften på Øra i Fredrikstad et knallår med en omsetning på 185 mill. kroner.
I takt med økt overskudd ble det i 2018 gjort store investeringer for 40 millioner i egne ansatte og bedriftens fremtid.
Investeringen har i hovedsak vært bygging av kantine til ansatte, og til å oppdatere parken med kjøretøy.
Andersen & Mørck teller i dag 65 ansatte. Staben består av fagfolk innen spedisjon og skipsklarering ved terminalen på Borg Havn.
I tillegg har selskapet fem spesialister innen fortolling ved den norsk-svenske grensen (inn til EU) på Svinesund.
Selskap med sjel
Andersen & Mørck AS er et av få gjenværende spedisjonsfirmaer i Norge som er familieeid. Selskapet er resultatet av en lang bedriftshistorie som startet med at to av Fredrikstads skipsmeglerfamilier slo seg sammen.
Christian Mørck startet sitt skipsmeglerfirma i 1859, og Ludvig Andersen etablerte sitt firma i 1906. Andersen er oldefaren til Teistung, og i dag er oldebarnet fjerde generasjons driver av familiekonsernet.
Selskapet leverer i hovedsak tre produkter; transport av varer for bedrifter inn og ut av Norge, terminal- og lagervirksomhet på Øra og skipsklarering for rederier som ankommer havna. De har også fortollingsavdeling på Svinesund for varer som går over grensa, i tillegg til å betjene over 1000 båter årlig.
Andersen & Mørck-konsernet omfatter også eiendomsselskapet Glommen Shipping AS, og i 2014 ble datterselskapet Skantrans AS etablert, og hvor Teistung er daglig leder. Selskapet spesialiserer seg på transport mellom Norge, Storbritannia og Irland.
I 2018 var omsetningen i Skantrans rundt 15 millioner kroner, mens inntektene i datterselskapet Sped Trans AS var på 26,7 millioner.