- Det var skifteretten eller DSV
Ivar Alsaker skapte suksessbedriften Cargo Partner gjennom kreativitet og stor tro på egne idéer.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Solid vekst gjennom de harde 90-årene og god utviklingstakt etter tusentallsskiftet resulterte i at Cargo Partner var en suksess frem til nye eiere overtok.
Cargo Partner ble solgt til investeringsselskapet CapMan. CapMan-kjøpene omfattet også selskapene STS (Lillestrøm) og Globex (Sverige) som ble integrert og videreført i Cargo Partner Group AS.
Ontime og veien videre
Som kjent ble det etter hvert navneendring til Ontime Logistics. Nylig ble selskapet solgt til den danske transportgiganten DSV og Ontime-sjef Aniela Gjøs blir logistikkdirektør i TINE.
Mange spør seg om, hvor går veien videre for Ivar Alsakers tidligere Cargo Partner? Vi har derfor snakket med Cargo Partner-gründer Ivar Alsaker om ståa.
- Hva er din umiddelbare kommentar til salget av Ontime Ligistics til DSV?
- For meg er solgt, solgt, så det er ikke så mye å si om det. Men DSV er vel ikke et dårlig valg, da salget først er et faktum. DSV har bevist ved flere anledninger at de er flinke til å inkorporere kjøpte selskaper i bestående organisasjon.
DSV er nok mer etter min ånd enn mange andre alternativer.
Jeg tror nok at DSV faktisk er mer i min ånd enn hva Ontime Logistics dessverre utviklet seg til å bli.
- Hvordan vurderer og tolker du ledelsen, driften og behandlingen av Ontime Logistics før salget?
- Jeg solgte 100% av Cargo Partner og kjøpte meg inn igjen med en mindre andel slik at jeg hele tiden etter salget har vært aksjonær i selskapet. Styremedlem det første året og senere deltatt på samtlige generalforsamlinger. Jeg har vært særdeles kritisk til måten selskapet har vært drevet på. De to siste årene har ledelsen drevet selskapet med stø kurs mot skifteretten.
Årlige tap
- Hvordan har den økonomiske situasjonen vært og eventuelle tap av penger?
- Cargo Partner, STS og Globex i Sverige var tre økonomiske sunne selskaper. Dessverre så har Ontime Logistics etter overtagelsene gitt betydelige tap hvert eneste år. Det skal sies at de fikk finanskrisen å slite med, men markedet har beviselig tatt seg opp igjen. Ontime Logistics har bare fortsatt å tape penger, enorme summer. Når en ser de siste fem årene under ett, så er det vel bare CargoNet som har tapt mer enn Ontime Logistics.
- Hvor store tap er det snakk om?
- Det er meget store summer. Samtlige aksjonærer har tapt hver eneste krone av sine innsatser. Alle aksjonærlån har tidligere måtte gjøres om til aksjer og er dermed tapt.
Banken har tapt vanvittige summer. Den store taperen er CapMan med et tap på noen hundre millioner. Alle ansatte som hadde aksjer med rigide bindinger har tapt absolutt alt. Eieren av Globex var litt modigere enn meg med å investere og låne penger til selskapet, så der ble det et tap på 36 millioner kroner. Jeg tapte også alt, men dog kun 3 millioner.
- Var det riktig at selskapet ble solgt for en gibort-pris?
- Ja, det er ikke så langt fra sannheten. Dansker er kjent for å være dyktige kjøpmenn, så DSV fikk en skikkelig god deal.
- Hvor galt sto det til på slutten for Ontime Logistics. Var det snakk om å gå til skifteretten?
- Siden du spør så direkte så må jeg dessverre si at det var skifteretten eller DSV.
- Hvordan kunne Ontime Logistics utvikle seg så negativt?
- For å kalle en spade en spade, så anser jeg at Aniela Gjøs styrte selskapet på en måte hvor selskapet var dømt til å bli den store taperen. Hvilket hun har bevist er en riktig påstand ved at selskapet ved flere anledninger behøvde intravenøs behandling og til slutt under hennes ledelse påførte selskapets samtlige långivere og eiere enorme tap. I utgangspunktet var målsetningen til konsernet en omsetning på 5 milliarder kroner som etter en stund ble jekket ned til 3 milliarder. Konsernet startet i 2008 med en omsetning på over 1 milliard og omsetningen var i 2012 på ca. 860 millioner kroner.
Varsellamper
- Var det noen i styret som reiste eventuelle spørsmål rundt selskapets situasjon?
- Jeg antar det, men jeg har ingen detaljkunnskaper om det. Mye tyder på at styret så de røde varsellampene blinke for sent.
- Hvordan reagerte du da Cargo Partner navnet forsvant?
- Igjen, solgt er solgt. I debatten var nok jeg regnet som inhabil. Cargo Partner var etter min og manges mening et godt innarbeidet varemerke som sto for noe positivt. Da selskapet endret navn til noe ukjent, så påførte de konsernet ekstra kostnader, minsket lojaliteten både fra kunder, ansatte og leverandører. De kunne benyttet navneendringen på en offensiv måte og fått noen positive effekter, men det ble ikke gjort. På den andre side var jeg dypt bekymret for selskapets fremtidige overlevelse, så da syntes jeg det var greit at det ikke het Cargo Partner.
- Klarte Ontime Logistics å holde på kunder og ansatte?
- Nå skal ikke jeg her gå for detaljert til verks. Satsning på fagfolk var nok dessverre mangelvare og det fikk selvfølgelig konsekvenser når det gjelder kunder. Derfor kom aldri omsetning i nærheten av det ønskede nivå. Jeg er ganske sikker på at de systemene som Aniela Gjøs la opp til vil nå DSV endre. Du kan spørre DSV om et halvt år om de har lagt om rutinene på de fleste områder, både for å oppnå bedre lønnsomhet, kundeservice og motivasjon.
PS! Som det fremgår av teksten har også Ivar Alsaker lidd økonomisk tap på salget av Ontime Logistics til DSV.
Mangler tilsvar
Vi har forsøkt å få en kommentar fra avtroppende Ontime-direktør Aniela Gjøs. Hun henviser til styreleder Erik Olsson. Sistnevnte har dessverre ikke besvart på vår henvendelse.