
VW suverene
Volkswagen-modeller er suverent på topp i alle de varebil-klassene på listen over førstegangsregistrerte biler i Norge første halvår 2019.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Små varebiler

Her er Volkswagen Caddy suverent på topp, med 2206 stk. Det er mer enn de to neste, Peugeot Partner (1224) og Ford Connect (918), til sammen.
Det er verdt å merke seg at selv om Partner er et godt stykke bak, har modellen økt med nær 200 stk. fra samme periode i fjor.
Selv om Caddy er ubestridt ener i klassen, er salget første halvår så vidt lavere enn i fjor, og markedsandelen har gått ned fra 36,3 til 32,2 prosent.
De største oppgangene i klassen, har Nissan NV200 (fra 165 stk. første halvår 2018 til 713 i år) og Opel Combi (fra 72 stk. første halvår 2018 til 300 stk. i år).
Totalmarkedet i klassen i Norge første halvår, er økt fra 6171 stk. i 2018 til 6848 i 2019.
Mellomstore varebiler
Volkswagen er suverent på topp også i denne klassen i år som i fjor, med Transporter. Selv om den har et mye større salgsvolum enn de neste på listen, har den en pen oppgang fra 2253 stk. første halvår i 2018 til 2432 samme periode i år.
På en soleklar andreplass, i år som i fjor, er Mercedes-Benz Vito, med 1654 stk. første halvår (1510 stk. i 2018).
Deretter er det jevnere mellom Ford Transit Custom på tredje (717 stk.), Toyota Proace på fjerde (694 stk.) og Peugeot Expert på femte (627 stk.).
Totalmarkedet i klassen i Norge første halvår, er økt fra 6522 stk. i 2018 til 6708 i 2019.
Store varebiler
Volkswagen Crafter er på topp her første halvår 2019 (438 stk.) som ved samme periode i 2018 (312 stk.). Økningen i salget er på hele 40,4 prosent, noe som gir en økt markedsandel på 33,1 prosent - opp fra 25,8 i fjor.
Mercedes-Benz Sprinter er på andre med 283 stk. (238 stk. 2018).
Verdt å merke seg her, er at den kinesiske el-bilprodusenten Maxus er inne på en delt 7. plass med 36 solgte biler.
Totalmarkedet i klassen i Norge første halvår, er økt fra 1210 stk. i 2018 til 1324 i 2019.
Se flere detaljer for alle de inndelte varebilklassene og varebiler samlet i tabellen.
Pickup
Pickup-registreringene for første halvår 2019, viser at Toyota Hilux er på topp i Norge med 496 stk. Den er er med knappest mulig margin foran Volkswagen Amarok som kan skilte med 495 stk.
På samme tid i 2018, var Amarok på fjerdeplass, men har nå gått forbi Isuzu D-Max og Ford Ranger på statistikken. Etter første seks måneder i 2018 var også Hilux på topp, men da var ledelsen over Amarok (og de andre) mye større.