Sjøsatte autonom, elektrisk ferge
Torghatten og Zeabuz har sjøsatt verdens første kommersielle, utslippsfrie, autonome passasjerferge midt i Stockholm.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Det er litt som at det var påkrevd med en heisfører da heisen ble innført. Det må modnes. Det er vel ingen som tenker at det er nødvendig med en bemannet heis nå, sa Ann-Iren Holm Rise, markedsdirektør i Zeabuz til Moderne Transport og Logistikk Inside i vinter, om konseptet autonome ferger.
Hun mener altså at det om få år vil være naturlig for folk at en ferge kjører av seg selv uten en kaptein mellom faste holdeplasser i en by.
Milepæl
Og nå er konseptet til NTNU-startupen Zeabuz på vannet i Stockholm. MF Estelle ble sjøsatt torsdag ettermiddag, og er den første av sitt slag. Målet er å skape et nettverk av virtuelle broer som rimelig, miljøvennlig og trygt bidrar til urban mobilitet.
– Dette er en stor milepæl for et 150 år gammelt nordnorsk rederi. Både i Torghattens historie, men også den som gjelder kollektiv mobilitet generelt, sier Stein Andre Herigstad-Olsen, administrerende direktør i Torghatten AS.
Det er det norske rederiet Torghatten som skal drifte ruten og som står bak satsingen som frontes under merkevarenavnet Zeam. Zeam står for Zero Emission Autonomus Mobility og er en referanse til at tjenesten skal «sy sammen» byen. Fergen er bygget ved verftet Brødrene Aa i det norske tettstedet Hyen, og den autonome teknologien leveres av Zeabuz.
MF Estelle blir satt i vanlig drift allerede mandag 12. juni. I begynnelsen vil fergen gå med fire avganger i timen, men etter hvert vil ha åtte ganger i timen, 15 timer i døgnet. Hver dag. Den reduserte driftsplanen i oppstartsfasen er for å optimalisere energiforbruk og kjøremønster.
Operatør om bord – foreløpig
MF Estelle er utstyrt med avansert autonom teknologi som har sitt opphav fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim. I begynnelsen vil det være en operatør med om bord, men etter hvert skal fergen være helt selvkjørende og overvåkes fra land.
– Estelle er en pioner. Hun er bærekraftig og grønn. Hun representerer løsningen på kø og overbelastning. Kanskje blir hun til og med en trendsetter som kan få flere til å droppe bilen og sykle eller gå. Teknisk sett er hun også en pioner: elektrisk, selvkjørende og uten behov for en menneskelig kaptein om bord. I tillegg er hun ledende når det gjelder digital sikkerhet. Dette er helt avgjørende for oss i Torghatten, sier Stein Andre Herigstad-Olsen og fortsetter:
– Vi er stolte av å være med på å sjøsette den første kommersielle, utslippsfrie, elektriske, autonome passasjerfergen i verden. Og det er spesielt stas å gjøre det midt i en skandinavisk storby. Det er ikke lenge siden dette virket ganske urealistisk, så det får pulsen til å slå litt raskere enn vanlig. Det er virkelig banebrytende, sier Herigstad-Olsen.
– Virtuelle broer
Målet for gründerne i Zeabuz har vært å knytte byer med mye sjø og vann tettere sammen, ved bruk av teknologi.
– Vår visjon er å skape snarveier over urbane vannveier. Vi ser for oss et nettverk av ubemannede og autonome ferger som skaper virtuelle broer. Tanken er å knytte bydeler sammen på en rimelig og miljøvennlig måte – og at vi skal gjøre dette i små og store byer i hele verden, sier Erik Dyrkoren, CEO i Zeabuz, og fortsetter:
– Målet er at vi står bak autonome, utslippsfrie passasjerferger i minimum sju byer innen 2025, gjerne i samarbeid med Torghatten. Vi jobber for å radikalt endre måten vi tenker på mobilitet på, sier Dyrkoren.