Tyrkere inntar Oslo Havn
Yilport Holding er valgt som ny containerterminaloperatør i Oslo Havn.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Yilport Holding overtar driften av containertrafikken i Oslo Havn mot slutten av 2014 eller i begynnelsen av 2015. Dette melder havnen på sine egne hjemmesider. Dagens to terminaloperatører, OCT og SCT, må dermed legge ned virksomheten om noen måneder.
Det tyrkiske selskapet vant konkurransen over fire andre tilbydere. Avtalen har en varighet på 20 år, men åpner for en forlengelse på ytterligere 10 år, skriver havnen videre.
Yilport Holding er del av det internasjonale, familiedrevne industri- og handelsselskapet Yildirim Group, som har base i Istanbul i Tyrkia. Selskapet, som ble etablert i 1963, driver innen industri- og gruvedrift, handel, shipping, skipsbygging og havnedrift. Selskapet har 8.000 ansatte. Yilport Holding drifter to containerterminaler i Tyrkia og har 50 prosent eierandel i Malta Freeport Terminal. I 2014 overtok Yilport Holding driften av Gävle Container Terminal.
- Vi har valgt det internasjonale selskapet Yilport Holding som operatør fordi vi har tro på at de er de beste til å utvikle og drive Norges største og mest moderne containerterminal. Oslo Havn KF har som mål å være en konkurransedyktig og effektiv havn for fremtiden. Vi skal kunne ta imot dobbelt så mye gods som vi gjør i dag sjøveien, for å forsyne en stadig voksende befolkning i Oslo-området Yilport Holding ble valgt både ut fra økonomiske og forretningsmessige kriterier, uttaler havnedirektør Anne Sigrid Hamran i pressemeldingen.
- Må følge norsk lovgivning
Yilport Holding kommer til å leie arealer og lease kraner av Oslo Havn KF. Operatøren vil overta arbeidsgiveransvaret for kranførerne, som inntil nå har vært ansatt i Oslo Havn KF. Havnestyret vedtok 24. oktober 2013 at Oslo Havns kranførere skal overføres til ny terminaloperatør gjennom en virksomhetsoverdragelse. Ved at operatøren får et enhetlig ansvar for alle oppgaver og alle ansatte på terminalen, vil det bli en mer rasjonell og smidig drift av terminalen.
- Effektivisering av terminalene og å organisere dem så optimalt som mulig må til for å sikre at mer gods går sjøveien. Å samle de terminalansatte og kranførerne hos én arbeidsgiver vil gi bedre kommunikasjon, samarbeid og bruk av arbeidstokken på terminalen. Dette er en driftsform for fremtiden. Samtidig må vi ha forståelse for at situasjonen kan oppleves som krevende for våre ansatte som får ny arbeidsgiver. Den nye operatøren har en internasjonal ledelse og vil ansette ledere lokalt. Samtidig har vi i forhandlingsprosessen vært tydelige på at operatøren må rette seg etter norsk lovgivning og norsk arbeidsrett, melder Hamran.
Laste- og lossearbeiderne tilknyttet Oslo laste- og lossekontor omfattes ikke av avtalen som skal inngås med ny operatør.