Maersk tar grep rundt farlig gods

Etter den katastrofale brannen om bord i Maersk Honam, endre det danske rederiet praksis.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

6. mars brøt det ut brann om bord i containerskipet Maersk Honam i Arabiahavet. Tre av mannskapet er funnet omkommet etter brannen, men én fortsatt er savnet.

Årsaken til brannen er fortsatt ukjent, og alt gods om bord ble lastet i henhold til gjeldende sikkerhetsforskrifter, opplyser Maersk. Likevel vil rederiet nå endre sin praksis rundt lasting av farlig gods.

- Fram til etterforskningen er ferdig og brannårsaken er litt kjent, har vi bestemt oss for å ta forebyggende tiltak gjennom begrense plassering av farlig gods i nærheten av lugarer og motorrom, sier Maersk i en uttalelse til TradeWinds.

Kalsiumhypokloritt er et kjent stoff som tidligere har ført til branner i containere. Ifølge Maersk var det ingen slik last om bord. Forsikringsselskapet Standard Club har imidlertid nylig advart om at feildeklarasjon av kalsiumhypokloritt er en stor risiko innen sjøfarten.

Generalsekretær i International Union of Marine Insurers, Lars Lange, sier at brann om bord på containerskip er en stor bekymring for bransjen. Under en konferanse i London denne uken viste han til tall som avslørte at det har vært 16 branner på containerskip mellom juli 2015 og april 2017.

- Vi har sett hundrevis av hendelser de siste årene. Det skjer mer eller mindre hver måned, sier han.

Powered by Labrador CMS