La om distribusjonen – kuttet utslippene med sju prosent
Gjennom et omfattende logistikkprosjekt, har Vitusapotek lagt om distribusjonen og reduserer dermed sine transportutslipp med sju prosent.
Vitusapotek distribuerer 220.000 enheter til apotek hver dag, og er i tillegg til å være en landsdekkende apotekkjede, også en av de største distributørene av legemidler i Norge.
For to år siden startet Miriam Thistel som distribusjonsdirektør, med et ønske om å lage en mer miljøvennlig distribusjon som likevel sikrer varetilgangen for apotekkundene.
– Jeg ønsket å redusere miljøbelastning og kost, men uten å gå på kompromiss med verken varetilgang for våre apotekkunder eller kvalitet. Vi ønsket også å få til jevnere arbeidsbelastning gjennom uka for våre lagermedarbeidere, for å redusere overtid og vikarbruk, sier Thistel i en pressemelding.
Færre men større leveranser
Gjennom å redusere antall leveringsdager til apotekene, har Vitus redusert antall kjørte kilometer og økt ordrestørrelsene. Dermed fylles hver lastebil mer opp og mindre luft blir kjørt rundt.
– Totalt har vi med grepene vi har gjort redusert antall kjørte kilometer. Arbeidsbelastningen på lageret gjennom uka er dessuten mye jevnere, og overtidsbruk har gått ned, sier Thistel.
Det var viktig for henne å sikre at kunden skulle ha den samme gode opplevelsen som før.
– Vi brukte mye tid på dataanalyse for å sikre en god og riktig fordeling av apotekenes ordre og ordrestørrelser gjennom uka, og vi har gått opp alle transportruter på nytt. Vårt distribusjonsnettverk går over hele Norge, og omleggingen av transportplanen har omfattet transport og apotek i hele landet, inkludert begge våre lagre i Oslo og Harstad, sier Thistel.
Ikke økning i hasteleveranser
Alle apotek i Norge har krav på leveranse av legemidler innen 24 timer dersom det er fare for liv og helse. Thistel var spent på om endringene ville føre til økning av hasteleveranser.
– Per nå ser vi ingen tegn til økt bruk av hasteleveranser, som indikerer at apotek fortsetter å ha en riktig og godt balansert varebeholdning, sier hun.
Hun forteller videre at forutsetninger for at prosjektet lyktes har vært et svært godt logistikkteam og fremoverlente apotek som tok endringen av rutiner på strak arm – samt gode samarbeidspartnere.
– Vår hovedtransportør Veøy har også vært en viktig bidragsyter og suksessfaktor. Uten godt samarbeid og en transportør med eierskap til vår transport på laget, hadde vi ikke fått til dette.
Nå vil Vitus videre teste ulike typer grønne leveranser for å kutte utslippene ytterligere.
– Transport er et av de områdene i vår verdikjede som medfører størst utslipp, og er dermed et område vi har stort fokus på. Nå har vi gjort noen større grep i vår distribusjonsplan, men parallelt utforsker vi også ulike alternativ for «grønn» transport slik at vi om kort tid kan levere varer med utslippsfrie kjøretøy, sier Thistel.