Tillit og dialog
NY NORGES-Sjef: Det to ordene i tittelen er nøkkelen for Apport Systems nye Norges-sjef Nils Christian Lærdal.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nils Christian Lærdal (55) overtok roret for WMS-leverandør Apport Systems i Norge i februar. Lærdal har en bred internasjonal bakgrunn fra flere ulike bransjer, men har alltid vært tett på logistikken.
Nå får han ansvar for å selge Apport Systems WMS-løsninger i Norge. Det har han tenkt å gjøre gjennom god dialog og å bygge tillit til kundene.
– Vi må skape tillit i det vi gjør og gjennom hvordan vi jobber, og vi må gjøre oss fortjent til den tilliten. Alle dialogene og utfordringene vi har hatt med kundene til nå, har vært supre, og det gir meg tiltro til at dette går bra, sier han til MT.
Skal vokse i Norge
Danske Apport har hatt store vekstplaner i Norge, men de siste to årene har oppsøkende salg vært vrient.
– Vi har vokst, og har to ansatte i Norge inntil videre – Nils Christian og en implementeringskonsulent. Vi skulle vært mange flere, men pandemien satte en stopper for det. Det var jo et år jeg ikke kunne komme til Norge i det hele tatt, sier CEO i Apport Systems Asger Sandberg Petersen.
Nå satser han på at det skal løsne med Lærdal med på laget.
– Mange i Norden snakker mye om automatisering. Det de glemmer er at det bare er teknologi. Det det egentlig handler om er optimaliseringsprosesser. Automatisering har ingen verdi uten gode prosesser. Det blir mer fokusert på å systemet i seg selv, men alt omkring er det mange som glemmer. Det vi ser at det er større og større behov for systemer som våre, sier Petersen.
Folk først
Slike optimaliseringsprosesser oppstår i møte mellom mennesker og gjensidig forståelse av hva som må til for å få flyt på lageret. For Nils Christian Lærdal passer dette som hånd i hanske.
– Slagordet til Apport, People over systems, likte jeg godt. Og hele bedriftskulturen til Apport systems tiltrakk meg. Her har man en kompetent organisasjon der man kan hente mye støtte, samtidig som det er lov å prøve ut ting og gjøre feil, sier han. Et slikt miljø får det beste ut av folk.
People over systems-slagordet er for øvrig i sin helhet slik:
«People over systems. Process over technology. Results above all.»
Her skal det altså ikke investeres i fancy systemer for systemenes skyld.
– Det som også er viktig i Apport er at alle jeg møter internt har erfaring fra bransjen. De vet hva de snakker om. Man forstår hva som gjøres, og det er mulig å møte kunden der de er og å utfordre deres løsninger. Det kommer gjennom en trygg og åpen dialog, sier Lærdal.
Kundene kan vokse med systemet
En av Apports løsninger som kan utfordre spesielt små kunder, er en ren cloud-løsning som henvender seg til nystartede nettbutikker med lavere kompleksitet med en klar strategi. Apport Pro WMS heter systemet, som er en software-as-a-service-løsning for kunder som ellers først og fremst jobber i en webshop-løsning.
– Tanken er at systemene våre kan vokse sammen med kunden. Apport Pro er plug-and-play, så kan man gå videre til de oppgraderte løsningene Advanced og Enterprise når tiden er moden. Med Pro har vi et intuitivt system med lav innstegspris, sier Asger Petersen.