ID-KRAV: HMS-kort er et pålagt identitetskort for arbeidstakere i enkelte bransjer. Nå foreslår Arbeidstilsynet plikt om HMS-kort også i varebilsegmentet.
ILLUSTRASJON: Arbeidstilsynet.
Ønsker HMS-kort for varebilsjåfører
ARBEIDSVILKÅR: For å bedre arbeidsvilkårene til varebilsjåfører foreslår Arbeidstilsynet å innføre HMS-kort for alle sjåfører i kjøretøy under 3,5 tonn som transporterer andres varer.
– Formålet med HMS-kort er å ivareta arbeidstakernes helse, miljø og sikkerhet, og å redusere forekomsten av arbeidslivskriminalitet og sosial dumping. HMS-kortene bidrar blant annet til bedre oversikt over virksomhetene og til mer effektiv gjennomføring av tilsyn, sier avdelingsdirektør Monica Seem ved avdeling for arbeidsmiljø og regelverk i Arbeidstilsynet.
Foreslår innføring fra sommeren 2025
Arbeidstilsynet foreslår at det vedtas en egen forskrift om HMS-kort for virksomheter som transporterer andres varer. Forslaget innebærer også at selvstendige oppdragstakere må ha HMS-kort. Arbeidstilsynet foreslår også et kontrollansvar for virksomheter som bestiller slike tjenester.
Ikrafttredelse er foreslått til 1. juli 2025.
Bør også gjelde varetransport med personbil
Arbeidstilsynet foreslår en HMS-kortordning i varebilsegmentet som i hovedsak baseres på eksisterende HMS-kortordninger i andre bransjer, men med noen tilpasninger:
Hva er et HMS-kort?
- Et HMS-kort viser hvem arbeidstakeren er, og hvilken virksomhet arbeidstakeren arbeider i.
- HMS-kortet viser at både virksomheten og arbeidstakeren er registret i nødvendige offentlige registre.
- Arbeidsgiver har ansvar for at arbeidstakerne har gyldig HMS-kort. HMS-kortet skal bæres synlig på jobb.
- I dag er det krav om HMS-kort innen alle virksomheter som tilbyr renholdstjenester, som utfører arbeid innen bilpleie, hjulskift og hjullagring og på bygge- og anleggsplasser.
- Plikten til ha HMS-kort knyttes til aktiviteten «transport av andres varer med motorvogn».
- Plikten begrenses oppad mot tungtransport, slik at den ikke gjelder for sjåfører i kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kilo
- Plikten begrenses ikke nedad når det gjelder størrelse på kjøretøyet. Dermed omfattes også varetransport med personbiler.
- Plikten gjelder for sjåfører og andre i virksomheten som utfører arbeid i direkte tilknytning til kjøretøyet, typisk bærehjelp. Eksempelvis omfattes ikke kontoransatte i transportforetak av plikten.
Oppdragsgivere må også ansvarliggjøres
For å styrke HMS-kortordningen og forebygge misbruk, foreslår Arbeidstilsynet også et oppdragsgiveransvar i forskriften. Virksomheter som kjøper transporttjenester, vil med det få en plikt til å sørge for å ta inn klausuler om HMS-kort i kontrakter med transportleverandører, og ha et system for kontroll med om leverandører og underleverandører har HMS-kort for sine ansatte.
Arbeidstilsynet foreslår at det gjøres en endring i arbeidsmiljøloven for å få et klart hjemmelsgrunnlag til å innføre et kontrollansvar for dem som kjøper transporttjenester.
Ved transport av andres varer, ikke egne
Arbeidstilsynet vil at kravet om HMS-kort skal gjelde ved transport av andres varer, ikke egne varer.
Dette betyr at forskriften blant annet vil gjelde:
- når en butikk eller nettbutikk bruker et transportfirma til å frakte varer til kunder
- ved kjøp av take away-mat, når det er andre enn restauranten selv som står for utkjøringen
- ved distribusjon av aviser og reklame, med mindre eieren av trykksaken selv kjører
Forskriften vil blant annet ikke gjelde:
- for en håndverker som transporterer verktøy og bygningsmaterialer til bruk i egen virksomhet
- for en restaurant eller cateringvirksomhet som bruker egne ansatte til å kjøre ut maten
- når en butikk bruker egne ansatte til å kjøre ut varer til kunder
- transport som ikke er i næringsvirksomhet, for eksempel dugnadsarbeid
Ber om innspill
Forslaget om en egen forskrift om HMS-kort i varebilsegmentet er sendt til høring:
Høringsnotat - HMS-kort varebil
Høringen er sendt til en rekke høringsinstanser, men alle kan komme med innspill innen fristen som er 10. desember 2024.