SATSER: Schibsted ønsker å legge til rette for mer miljøvennlig netthandel. Konserndirektør Kristin Skogen Lund og Ecommerce & Distribution-leder Cathrin Laksfoss står i spiss for satsingen. Foto: Endre Igland.

Investerer i bærekraft-sporing

Schibsted Ecommerce & Distribution investerer i kanadiske Arbor, en løsning som gir nettbutikker og kunder oversikt over hvor bærekraftig et produkt er.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Vi er opptatt av å gjøre fremtiden enklere og mer bærekraftig både for folk og bedrifter, og alle selskapene våre trekker i denne retningen. Investeringen i kanadiske Arbor passer som hånd i hanske med denne ambisjonen, sier Cathrine Laksfoss, administrerende direktør i Schibsted Ecommerce & Distribution i en pressemelding.

Handle ansvarlig

Schibsted Ecommerce & Distribution huser blant annet selskaper som Helthjem, Morgenlevering og Distribution Innovation - og omsatte i fjor for 1.9 milliarder kroner.

- Selskapene i porteføljen vår har det til felles at de alle jobber for å gjøre det enkelt å handle effektivt og ansvarlig, men også for å kunne være en katalysator for vekst. Når vi gjør det enklere å kjøpe og selge brukt, eller legger til rette for mer klimavennlig distribusjon, er det nettopp dette vi driver med. Det handler om å tenke nytt og ikke minst ha sirkulærøkonomi i fokus på kryss og tvers av organisasjonen, sier Laksfoss.

Investeringen i Arbor kommer kort tid etter at Schibsted Ecommerce & Distribution kjøpte seg inn den svenske aktøren Turnr, som legger til rette for enklere og mer bærekraftige returordninger mellom nettbutikker og deres kunder.

Arbor hjelper nettbutikker med å synliggjøre hvor bærekraftig en merkevare eller et produkt er. Selskapet benytter kunstig intelligens og data fra nettbutikkenes systemer til å sette sammen offentlig tilgjengelig bærekraftsrelatert info. Som gjør det mulig å sammenligne fotavtrykket til enkeltprodukter fra forskjellige produsenter.

Bærekraft blir sentralt

Deretter blir både merkevarer og produkter rangert ut fra en bærekraftsskala.

- Når en butikk tar i bruk Arbor, gjør man bærekraft til en sentral del av kjøpsopplevelsen, og det blir dermed enklere for forbrukerne å ta informerte valg. Når vi samtidig vet at en økende andel forbrukere er villige til å betale mer for et bærekraftig utviklet produkt, betyr det at Arbor også representerer et potensiale for økt inntjening.

- Hvis vi kan bidra til at omsetning på varer med lav verdi og margin flyttes til varer med høyere verdi og margin, men også lenger varighet - har vi både levd opp til vår ambisjon om å være en katalysator for vekst, samtidig som vi legger til rette for et mer bærekraftig forbruk, forklarer Cathrine Laksfoss.

Alex Todorovic, gründer i Arbor er storfornøyd med å få Schibsted inn på eiersiden.

- At våre nye deleiere har ambisjoner på vegne av både oss og klima, og ikke minst legger kraft og investeringer bak disse ambisjonene, er utrolig inspirerende. Vi gleder oss til å sette fart på det nye samarbeidet, og til å se hvilken forskjell vi kan utrette sammen, sier Todorvic.

Powered by Labrador CMS