BYGGER ANLEGG: Petter Bertheussen, regionleder Nord-Norge, GreenH som bygger hydrogenanlegg i Bodø. Selskapet blir sentralt i den tunge satsingen.

Går for 100 hydrogenbiler i Nord-Norge innen to år

Det er et omfattende samarbeidsprosjekt på gang for å få tungtrafikk og anleggsmaskiner over på hydrogen i Nord-Norge.

Publisert

Om Arctic Hydrogen Cluster (AH2C)

Arctic Hydrogen Corridor skal bidra til innfasing av tunge hydrogendrevne kjøretøy og utbygging av infrastruktur for fylling av hydrogen i Nord-Norge, med samarbeid mot Sverige, Finland og resten av Norge. Bedriftsnettverket skal dekke hele verdikjeden; produsenter, innkjøpere, transportører, vareeiere, teknologi- og infrastrukturleverandører, sluttkunder med flere.

Selskapene i Arctic Hydrogen Corridor vil få 100 hydrogenlastebiler med tilhørende infrastruktur for fylling og produksjon på veiene i Nord-Norge i løpet av to år.

– Det etableres allerede hydrogenkorridorer for lastebiler i sør. Nå skal vi jobbe for å forlenge de nordover, og starter med Trondheim – Bodø. Teknologien utvikler seg raskt og nå kommer det lastebiler på hydrogen til Norge, men foreløpig er planene langt mer konkrete for Sør-Norge enn i nord. For å få lastebilene på veiene i nord er vi avhengige av et sterkt næringslivssamarbeid, og ambisiøse politikere lokalt, regionalt og nasjonalt, sier Axel Klafstad, leder for forretningsutvikling i GreenH.

Bygger anlegg i Bodø

Disse bedriftene deltar i samarbeidet

• ASKO
• Celsa Nordic
• Glomfjord Hydrogen
• Terje Halsan AS
• Kildal og Sønner
• Meråker Hydrogen
• NAPOP
• Narvik Hydrogen
• Nordasfalt
• Nordic Electrofuel AS
• Nordvik
• Saltens
• Umoe Advanced Composites AS
• Varanger KraftHydrogen AS
• Vireon
• Zelk Energy
• GreenH

I løpet av 2026 skal GreenH ferdigstille et hydrogenanlegg i Bodø, som skal levere til Torghatten Nords ferger mellom Bodø og Lofoten. Anlegget vil produsere mer grønt hydrogen enn det fergene trenger, noe som gir muligheter for fylling av lastebiler og anleggsmaskiner.

– Jeg har stor tro på dette samarbeidet. Arctic Hydrogen Corridors mål passer fint med vår strategi om lokal produksjon og forbruk. Som leder for hydrogenanlegget i Bodø vil jeg være en aktiv del av dette nettverket og bidra til å skape en sammenhengende infrastruktur for produksjon og fylling i hele Nord-Norge, sier Petter Bertheussen, Regionleder GreenH Nord-Norge.

Vil ha med flere

På årsmøtet like før sommeren ble det besluttet at GreenH tar over administratorrollen i bedriftsnettverket Arctic Hydrogen Corridor. Samarbeidet består av selskaper fra hele verdikjeden som fremmer utviklingen av hydrogen, og styres av en styringsgruppe bestående av syv bedrifter. Kunnskapsparken Bodø er leid inn som prosjektleder for nettverket.

Samarbeidet har pt. over 20 medlemmer fra sluttbruker og leverandørsiden som har sterk interesse for å drive frem hydrogenløsninger i Nord-Norge. Selskapene som samarbeider vil nå forberede en søknad til Innovasjon Norge for å sikre finansiering av arbeidet.

– Det er en unison enighet blant selskapene om tett og tillitsfullt samarbeid, på tross av at noen av selskapene også er konkurrenter. Vi håper å få med oss enda flere transportører og vareeiere, spesielt innen dagligvare og eksport. GreenH overtar koordineringen av samarbeidet, og blir ny kontraktspartner i neste søknadsrunde, sier Klafstad.

Målsettinger for samarbeidet Arctic Hydrogen Corridor

• 100 hydrogendrevne lastebiler på veien eller i bestilling i løpet av 2026 med virkeområde Trondheim og nordover

• 10 hydrogendrevne anleggsmaskiner levert eller i bestilling i løpet av 2026 med virkeområde Trondheim og nordover

Utover dette ble det satt en rekke delmål for samarbeidet:

• Etablere fyllestasjoner som dekker korridoren fra Trondheim via Fauske til Bodø, og videre nordover og østover – for anvendelse både på vei og anlegg

• Økt kunnskap om hydrogen som bidragsyter for grønn omstilling i næringslivet, samfunnet og politikerne

• Økt bruk av miljøkrav fra offentlige myndigheter ved anbud og innkjøp

• Pilotprosjekt på transport av varer innenfor transportkorridoren ved bruk av hydrogendrevet lastebil

• Pilotprosjekt på utslippsfri anleggsplass med hydrogen

Powered by Labrador CMS