ALVOR: NHO LTs Are Kjensli åpnet Transport & Logistikk mot et alvorlig bakteppe - med fokus på beredskap.Foto: Øyvind Ludt
– Fra «just in time» til «just in case»
GARDERMOEN: Transport & Logistikk åpnet mandag mot et alvorlig bakteppe. Både samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og Are Kjensli understreket behovet for beredskap i urolige tider.
Transport & Logistikk er tilbake på hjemmebane i The
Qube på Gardermoen etter ett års eksil på Lillestrøm. Mot et alvorlig bakteppe.
Hovedtemaet på konferansen er sikkerhet og beredskap, noe administrerende
direktør hos NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli, understreket i sitt
åpningsinnlegg.
– Bakgrunnen for denne konferansen er alvorlig og krevende.
Vi lever i en tid der krig og klimaendringer påvirker også oss i Norge.
Cybertrusler vokser også i omfang. Beredskap er blitt viktigere. Vi snakker ikke
lenger om «just in time», men «just in case», sa Are Kjensli, administrerende
direktør i NHO Logistikk og Transport i sitt åpningsinnlegg.
Han understreket viktigheten av at norske logistikkselskaper
tar dette på alvor.
– Ved å ta beredskap på alvor styrker vi hele verdikjeden og
bidrar til at Norge kan forbli et effektivt og trygt samfunn også i usikre tider.
– Mer lydhøre for beredskap
Også samferdselsminister Jon-Ivar Nygård la vekt på
beredskapen, og under sitt åpningsinnlegg pekte han på økningen i kronebeløpene
i årets budsjett til vedlikehold av veier, jernbane og annen infrastruktur.
– Jeg tror det er mange som er som meg – vi retter oss litt
ekstra opp i ryggen når vi hører ordet beredskap. Vi forbinder ordet med fare,
og det vekker hjernen vår. Tiden vi lever i har åpenbart gjort oss mer lydhøre
for beredskap. Akkurat nå er verden mer urolig enn vi har vært vant til de siste
årtiene, sa Nygård.
Statsråden pekte også på logistikkbransjens sentrale plass i
arbeidet med å sikre nasjonal beredskap i Norge.
– Sikker og pålitelig transport av personer og gods er
viktig for den nasjonale beredskapen og det totale forsvaret vårt. Dette er
tuftet på godt samarbeid mellom private aktører og offentlige myndigheter. I
dette rommet er det mange som bidrar til dette, sa Nygård.
Også viktige nye prosjekter
Nygård understreket videre at selv om regjeringens strategi
er å ta vare på det man har og bygge nytt bare når man må, er nye prosjekter
også viktig for nasjonal beredskap. Han trakk frem to prosjekter, nemlig
jernbaneutbyggingen mellom Arna og Stanghelle og oppgraderingen av E45 i
Finnmark.
– Arna-Stanghelle-prosjektet er det største samferdselsprosjektet
i nyere tid, med en ramme på 40 milliarder kroner. Her har vi nå passert «point
of no return». Et annet viktig prosjekt er E45 i Finnmark. Her er veien preget
av dårlig standard, og den er utsatt for skred. Dette er en viktig strekning
fordi den knytter Finnmark sammen med Sverige og Finland. Det er viktig for
eksportnæringen og beredskapen. Den vil fjerne en flaskehals mellom Finnmark og
Sverige og Finland på vinterstid, sa Nygård.
Det kan ellers nevnes at Nygård ikke nente Nord-Norge-banen med
ett eneste ord.
Etter at Nygård var ferdig var det klart for et foredrag fra
en som virkelig kjenner viktigheten av beredskap og god logistikk, nemlig Julia
Pavlenko som er internasjonal sjef i Ukrposhta – det ukrainske postvesenet. Du
kan lese mer om henne og hvordan Ukrposhta har håndtert sin virksomhet i
krigstid de siste to og et halvt årene nedenfor: