ALVOR: NHO LTs Are Kjensli åpnet Transport & Logistikk mot et alvorlig bakteppe - med fokus på beredskap.

– Fra «just in time» til «just in case»

GARDERMOEN: Transport & Logistikk åpnet mandag mot et alvorlig bakteppe. Både samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og Are Kjensli understreket behovet for beredskap i urolige tider.

Publisert Sist oppdatert

Transport & Logistikk er tilbake på hjemmebane i The Qube på Gardermoen etter ett års eksil på Lillestrøm. Mot et alvorlig bakteppe. Hovedtemaet på konferansen er sikkerhet og beredskap, noe administrerende direktør hos NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli, understreket i sitt åpningsinnlegg.

Godt over 600 konferansedeltakere er på plass under Transport & Logistikk. Her hører de på tidligere forsvarssjef Sverre Diesens analyse av verdenssituasjonen.

– Bakgrunnen for denne konferansen er alvorlig og krevende. Vi lever i en tid der krig og klimaendringer påvirker også oss i Norge. Cybertrusler vokser også i omfang. Beredskap er blitt viktigere. Vi snakker ikke lenger om «just in time», men «just in case», sa Are Kjensli, administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport i sitt åpningsinnlegg.

Han understreket viktigheten av at norske logistikkselskaper tar dette på alvor.

– Ved å ta beredskap på alvor styrker vi hele verdikjeden og bidrar til at Norge kan forbli et effektivt og trygt samfunn også i usikre tider.

– Mer lydhøre for beredskap

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård holdt åpningsinnlegg på Transport & Logistikk uten å komme med noen spesielt spennende nyheter.

Også samferdselsminister Jon-Ivar Nygård la vekt på beredskapen, og under sitt åpningsinnlegg pekte han på økningen i kronebeløpene i årets budsjett til vedlikehold av veier, jernbane og annen infrastruktur.

– Jeg tror det er mange som er som meg – vi retter oss litt ekstra opp i ryggen når vi hører ordet beredskap. Vi forbinder ordet med fare, og det vekker hjernen vår. Tiden vi lever i har åpenbart gjort oss mer lydhøre for beredskap. Akkurat nå er verden mer urolig enn vi har vært vant til de siste årtiene, sa Nygård.

Statsråden pekte også på logistikkbransjens sentrale plass i arbeidet med å sikre nasjonal beredskap i Norge.

– Sikker og pålitelig transport av personer og gods er viktig for den nasjonale beredskapen og det totale forsvaret vårt. Dette er tuftet på godt samarbeid mellom private aktører og offentlige myndigheter. I dette rommet er det mange som bidrar til dette, sa Nygård.

Også viktige nye prosjekter

Nygård understreket videre at selv om regjeringens strategi er å ta vare på det man har og bygge nytt bare når man må, er nye prosjekter også viktig for nasjonal beredskap. Han trakk frem to prosjekter, nemlig jernbaneutbyggingen mellom Arna og Stanghelle og oppgraderingen av E45 i Finnmark.

– Arna-Stanghelle-prosjektet er det største samferdselsprosjektet i nyere tid, med en ramme på 40 milliarder kroner. Her har vi nå passert «point of no return». Et annet viktig prosjekt er E45 i Finnmark. Her er veien preget av dårlig standard, og den er utsatt for skred. Dette er en viktig strekning fordi den knytter Finnmark sammen med Sverige og Finland. Det er viktig for eksportnæringen og beredskapen. Den vil fjerne en flaskehals mellom Finnmark og Sverige og Finland på vinterstid, sa Nygård.

Det kan ellers nevnes at Nygård ikke nente Nord-Norge-banen med ett eneste ord.

Etter at Nygård var ferdig var det klart for et foredrag fra en som virkelig kjenner viktigheten av beredskap og god logistikk, nemlig Julia Pavlenko som er internasjonal sjef i Ukrposhta – det ukrainske postvesenet. Du kan lese mer om henne og hvordan Ukrposhta har håndtert sin virksomhet i krigstid de siste to og et halvt årene nedenfor:

 

Powered by Labrador CMS