Rehabiliteringsarbeidene ved Vassijaure vanskeliggjøres av store snømengder, sprengkulde og sterk vind.Foto: Trafikverket.
Ofotbanen stengt for godstransport ut januar
Rehabiliteringen av Malmbanan ved Vassijaure etter godstog-avsporingen 17. desember er mer tidkrevende enn først antatt, ikke minst på grunn av krevende arbeidsforhold med sprengkulde og store snømengder. Trafikverket melder at banestrekningen mellom Narvik og Kiruna vil være ute av drift for gjennomgangstrafikk ut januar.
Malmbanan er, som kjent, den
svenske delen av strekningen som forbindes med Ofotbanen på norsk side.
Banestrekningen er en av landets viktigste transportårer for gods, og bidrar
til en effektiv godsflyt mellom Alnabru og Narvik.
Det var et av LKABs malmtog,
i trafikk mellom Kiruna og Narvik, som sporet av ved Vassijaure, rett over på
den svenske siden av grensen. Lokføreren kom fysisk uskadet fra hendelsen, men
skadene på jernbaneinfrastrukturen var mer omfattende enn det man så for seg i
dagene rett etter avsporingen. Den gang antok Trafikverket at banestrekningen
kunne åpnes for gjennomgående trafikk rundt nyttår. Men i sin siste oppdatering
29. desember melder Trafikverket
at dette estimatet var for optimistisk, og at banestrekningen mellom Kiruna og
Narvik ikke vil åpnes før månedsskiftet januar/februar.
Kiruna som «norsk» godshub - samarbeider med Tolletaten for smidig godsflyt
Logistikk Inside slår av en
prat med CargoNet-sjef Ingvild Storås torsdag kveld.
- Ofotbanen via
Sverige er en svært viktig transportåre for oss og kundene våre. Vi hadde
naturligvis håpet at rehabiliteringen av sporet ved Vassijaure skulle gått en
del raskere enn det har gjort, men vi ser dessverre at det trekker ut i tid.
Sprengkulde og mye snø og vind, bidrar til at det er ekstra krevende for de som
skal utføre disse arbeidene, sier Storås.
Hun er naturlig nok lei seg
for kunder som blir skadelidende og får ekstra transportkostnader og ekstra
ledetid for godset.
- Vi har tett dialog med kundene,
og strekker oss langt for at de skal få frem godset, sier hun.
- Vi har i tillegg
fått god støtte fra Tolletaten, der vi sammen har etablert løsninger som gjør
det mulig for våre kunder å unngå ytterligere merkostnader og tidstap i
fremføringen nå når togene går til Kiruna i stedet for Narvik, sier hun
Som etter kollapsen av
Randklev bru på Dovrebanen i august, er kundene inneforstått med at forholdene
ligger utenfor CargoNets kontroll.
Godstog-selskapet drar på seg
ekstra kostnader som følge av avsporingen. Etter at toget sporet av i
Vassijaure sto det klart at deler av CargoNet-staben måtte flyttes til Kiruna
midlertidig, der man gjennom 5-6 uker vil ha en omlastings-hub for godset som
skal til og fra Norge.
- Vi gjør det vi kan for å
opprettholde kapasiteten for våre kunder, og stort sett hver dag har det gått
to tog i pendel mellom Alnabru og den svenske gruvebyen. Det betyr likevel en
ekstra transportetappe med bil på cirka 17 mil, forteller hun.
Krise for LKAB – går glipp
av store inntekter
Mens mye av godset fortsatt
kommer frem, er situasjonen prekær for banestrekningens største
transportbruker. At banestrekningen heter Malmbanan i Sverige, er langt ifra
tilfeldig. LKAB har siden 1902 vært aktøren som flytter soleklart mest tonnasje
på banestrekningen, og denne trafikken var årsaken til at man i det hele tatt
fikk bygget denne jernbaneinfrastruktur nord for Bodø ved inngangen til
1900-tallet.
Den svenske gruvebedriften
utvinner malm og jernpellets til den store gullmedaljen fra sine
produksjonsanlegg i Sverige, og benytter jernbanen til å frakte malmen til sitt
anlegg ved havnen i Narvik for utskipning ut i den store verden. Å gå over til
transport på gummihjul er ikke praktisk mulig. Med tanke på vektutfordringer og
det enorme volumet som skal fraktes er jernbanetransport med spesialvogner
eneste alternative transportmåte. Allerede nå har LKAB over en million tonn
jernpellets som lagres utendørs, klar til utskipning. Ved utgangen av januar
vil dette jernberget ha vokst til cirka 2,6 millioner tonn, fordelt på
produksjonsanlegg i Kiruna og Svappavaara (cirka 5 mil sydøst for Kiruna),
melder selskapet på sine hjemmesider.
Debatten om dobbeltspor
blusser opp
Logistikk Inside tok en prat
med NHO Logistikk og Transports administrerende direktør Are Kjensli for å høre
hvordan medlemsbedriftene påvirkes, for «vanlig gods» som ikke er jernmalm.
- Tilbakemeldingene vi får er
at det stort sett går greit. Det tar lenger tid og det er fordyrende med
omlasting i Kiruna, men godset kommer frem. Det er det viktigste, sier han.
Malmtoget som sporet av
gjorde stor skade på jernbaneinfrastrukturen, over en strekning på mange
kilometer. Om det hadde hjulpet med dobbeltspor i dette tilfellet, er usikkert,
men det har blåst nytt liv i den seiglivede debatten om behov for dobbeltspor
på denne viktige strekningen. Debatten engasjerer ikke bare innbyggerne nordpå.
Også NHO Logistikk og Transport har inntatt et tydelig standpunkt.
- Det er usikkert hva som
hadde vært effekten om en hadde hatt dobbeltspor på denne strekningen. Kanskje
kunne man klart å holde strekningen åpen for trafikk? Vi i NHO Logistikk og
Transport har lenge tatt til orde for at dobbeltspor på Ofotbanen (og på svensk
side på Malmbanan). Senest til Stortinget, som et innspill på at næringslivet
og logistikknæringen ikke har noe behov for en kostbar Nord-Norgebane
(Narvik-Tromsø, red.anm.). Det viktigste for å bedre jernbanetilbudet i
Nord-Norge er nettopp dobbeltspor på Ofotbanen, og deretter elektrifisering av
Nordlandsbanen, sier Kjensli, som mener en langvarig stenging av en
samfunnskritisk infrastruktur er et godt argument for at dobbeltspor på
Ofotbanen bør prioriteres i neste NTP.
CargoNets Ingvild Storås er
enig i vurderingen.
- Det er mye gods som skal
til Narvik og regionen rundt, og for spesielt sjømatnæringen er banestrekningen
viktig for å frakte fersk sjømat sydover. Et dobbeltspor hadde hjulpet på
kapasiteten i normalsituajsoner og for beredskapen og fleksibilitet i
situasjoner som dette der ett spor er ute av drift, påpeker hun.