NHO LT-sjef Are Kjensli frykter økte strømpriser kan torpedere den positive utviklingen for skinne-godset.
Inviterer til hastemøte om strømkrise for godstogene
Rekordhøye strømpriser svekker godstogtilbudet. NHOLT krever at regjeringen kommer med tiltak.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Med dobling av strømprisene blir godstogtilbudet dyrere, og konkurranseevnen til det skinnegående godset svekkes.
– Vi får nå signaler fra bransjen om at godset kan flyttes fra bane til vei, sier administrerende direktør Are Kjensli i NHO Logistikk og transport.
- Torpederer en positiv utvikling
Godstogbransjen fikk et etterlengtet løft i volumene i 2021 og endte opp med en vekst på 12 prosent for kombinerte transporter. Ikke siden 2009 har det vært fraktet så mye gods på bane.
Nå ser det ut til at økte strømpriser kan torpedere den positive utviklingen.
85 millioner mer
Økningen i energipriser gir i størrelsesorden 85 millioner kroner i merkostnader for gods på bane i Norge. Alle godsoperatører i Norge kjøper sin strøm gjennom Bane Nor.
- Vi får signaler fra bransjen om at kostnadsøkningene for strøm svekker jernbanen så mye at godset har begynt å flytte over fra bane til vei, sier Are Kjensli, som nå inviterer samferdselsminister Jon-Ivar Nygård til samtaler for å bedre situasjonen.
- Vi inviterer nå regjeringen til diskusjon om det er mulig å finne løsninger, for å sikre godset på bane. Dette handler ikke bare om økonomi, men også om klima og trafikksikkerhet, understreker Kjensli.