– Dette blir bra, konstaterer sjefene i NLF og NHO LT, henholdsvis Geir A. Mo og Are Kjensli. De gratulerer Knut Arild Hareide som ny samferdselsminister og ser fram til samarbeid. Foto: Per Dagfinn Wolden

Transportnæringen: - Gratulerer og lykke til

Logistikk og transportnæringen ønsker Knut Arild Hareide velkommen som ny samferdselsminister og ser fram til konstruktivt samarbeid.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I Statsråd fredag ble 47 år gamle Knut Arild Hareide (KrF) fra Bømlo, Hordaland, utnevnt til samferdselsminister i den reviderte Solberg-regjeringen.

Statsminister Erna Solberg har gitt han tillit til å bygge veier, bane og kollektivtilbud over hele landet.

Han er imidlertid ikke helt grønn på transport- og samferdselspolitikk. I perioden 2009-2013 ledet han Stortingets Transport- og kommunikasjonskomite. Her frontet Hareide blant annet jernbanereformen.

Den tidligere KrF-lederen overtar som samferdselsstatsråd etter Jon Georg Dale (Frp).

– Vi ser frem til et nært og godt samarbeid, sier adm. direktør Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport (NHO LT) til Mtlogistikk/At.no.

– Godt skikket

- Knut Arild Hareide er en erfaren politiker. Han har tidligere bl.a. vært leder i Transport- og kommunikasjonskomiteen, og har erfaring som statsråd. Han er således godt skikket for den jobben han nå går inn i. Så blir det selvfølgelig spennende å se hvilke saker han prioriterer og har som satsingsområder, sier NHO LT-sjefen.

- Overraskende og spennende

– Dette er en overraskende og spennende utnevnelse. Hareide er en dyktig og godt erfaren politiker som jeg kjenner fra før. Jeg ser fram til et samarbeid med basis i Granavolden-forpliktelsene med vekt på utbygging av infrastruktur og transportfokus som Solberg-regjeringen har hatt. Dette må fortsette med Hareide i posisjon, forteller adm. direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) til Mtlogistikk/At.no.

Den tidligere lederen i Stortingets Transport og Kommunikasjonskomite, Knut Arild Hareide, ble i Stasråd fredak utnevnt til samferdselsminister.

NLF-sjefen legger imidlertid ikke skjul på at den nye samferdselsministeren har store utfordringer knyttet til transportnæringen. Ikke minst i forhold til nye EU-regler, og som ser ut til å bli vedtatt mobilitetspakke.

- Her er det viktig at statsråden raskt iverksetter forberedelser til implementering av det nye regelverket. Han bør også raskt sette seg inn i det danske vedtaket om etablering av et kabotasjeregister, og likedes behovet for enda sterkere sammendrag av kontrollinnsatsen i Norge, les: etablering av et Transportpoliti. Vi vil ganske snart be om et møte med den nye statsråden. Men i dag gratulerer vi, og ønsker lykke til med nye og spennende utfordringer, sier Geir A. Mo.  

Miljø- og klimafokus

– Dette er et departement jeg kjenner godt som blant annet tidligere leder av Transportkomiteen i Stortinget, sa Hareide da han ble overrakt nøkkelen til samferdselsministerens kontor av Jon Georg Dale.

– Vi vil fortsette klima- og miljøarbeidet i en verden som er i klimakrise, og se til at departementet leverer og skaper vekst i hele Norge. Videre er trafikksikkerhet et fokusområde, sa Hareide.

Han understreket også betydningen av departementets viktige engasjement med å skape nye arbeidsplasser og gode levekår for folk, gjennom infrastrukturutbygging.

Knut Arild Hareide roste tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale for hans samferdselssatsing og arbeid med å ruste opp både veier, jernbane og infrastruktur.

Beskriver sin statsrådrolle

På sin facebookside har Knut Arild Hareide i dag blant annet skrevet dette om sin rolle tidligere og nå:

- Jeg vet at noen av dere er skuffet. Dette har ikke vært en enkel beslutning. Men dette er den regjeringen jeg og et samlet KrF gikk til valg på i 2017.

Og så skriver han videre:

- Noen vil i dag spørre hvordan jeg kan gå inn i en regjering som bygger på en politisk erklæring jeg stemte imot. Jeg stemte imot Granavolden-plattformen fordi den blant annet innebar en firepartiregjering jeg som partileder hadde gitt en garanti på at vi ikke skulle gå inn i.

Som han skriver, så har Frp nå selv valgt å gå ut, - og at på veien ut har også Siv Jensen langt på vei bekreftet min analyse om at den politiske avstanden mellom våre to partier er for stor til å sitte sammen i regjering.

- Som samferdselsminister blir det viktig for meg å prioritere klimautfordringene og trafikksikkerhet. Jeg vil bidra til det grønne skifte denne regjeringen skal gjennomføre. Samferdselssektoren må bli mer bærekraftig. Klimakrisen er her. Det er alvor nå. Da ønsker jeg å være med å gjøre en forskjell. Det kan en samferdselsminister gjøre. Politikken er full av dilemmaer. Men skal vi få til konkrete politiske resultater må vi dyrke kompromissene og bygge broer. Ikke murer. Det får jeg gode muligheter til å bidra til som samferdselsminister, skriver Norges nye samferdselsminister.

 

Powered by Labrador CMS