Godspakker for 23 mrd. kroner
Stortingets transport- og kommunikasjonskomité har enstemmig gått inn for godspakker til jernbanen, sjø- og tømmertransport på tilsammen 23 milliarder kroner i den kommende langtidsperioden.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Dette kommer på toppen av rekordhøye bevilgninger til vedlikehold og investeringer på vei.
- Det er flott at Stortinget slutter opp om effektiv og miljøvennlig godstransport på denne måten. Nå gjelder det at dette følges opp av budsjettbevilgninger og gjennomføringskraft, sier adm. direktør Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport.
Omfattende virkning
Stortinget har ved flere anledninger slått fast at mer gods skal flyttes fra vei til bane og sjø, og har vedtatt en ambisjon om at 30 prosent av godset som fraktes over 300 km. skal flyttes fra vei til bane og sjø innen 2030, og at andelen skal være 50 prosent innen 2050. Dette tilsvarer 7 mill. tonn innen 2050 og 2,4 millioner tonn innen 2030.
- Vi er også fornøyd at komiteen ber regjeringen vurdere kjøreveisavgiften for jernbanen. Den må fjernes for å gjøre gods på jernbanen mer konkurransedyktig, sier Kjensli.
Godspakken:
Jernbane: 18 milliarder kroner, sjø/havner: 4,7 milliarder kroner, flaskehalsprosjekt tømmertransport: 300 millioner kroner.