Stor nedgang i varetransporten
Tallene fra medlemmene i NHO Logistikk og Transport er klare, og dystre.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Norsk og global økonomi har fått et negativt etterspørselssjokk på grunn av koronakrisen. Det kan tydelig leses ut fra fraktstatistikken hos våre medlemmer, sier administrerende direktør Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport til DN.
En gjennomgang NHO Logistikk og Transport har gjort blant sine 20 største medlemmer, viser vare- og godstransporten innenriks synker med 21 prosent, mens nedgangen er på rundt 30 prosent på den grensekryssende godstrafikken.
- Dette er antagelig en av de beste indikatorene på utviklingen i etterspørselen etter varer i Norge etter at smitteverntiltakene ble iverksatt torsdag 12. mars, sier Are Kjensli.
Én av fem permittert
Alle medlemskategorier hos NHOLT melder om nedgang i fraktmengden. Gjennomsnittlig er én av fem ansatte innenfor godshåndtering permitterte nå, da er rederiene holdt utenfor.
– Fallet i vare- og godstransporten ut til norske virksomheter er en direkte konsekvens av at butikker, restauranter, barer og andre bedrifter har stengt ned. Da skal de jo heller ikke ha vareleveranser, sier Postens kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme til DN.
Tilpasser seg
Kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen i PostNord bekrefter det samme som Gjølme, men sier at nedgangen til en viss grad kompenseres av kraftig pakkevekst til private. Netthandelen har økt kraftig og antall hjemleveringer er blitt mangedoblet. Hagen forventer en fortsatt økning dersom koronarestriksjonene vedvarer.
– Vi tilpasser oss den nye markedssituasjonen ved å bygge en ny midlertidig organisasjon for hjemlevering, og ved å frigjøre kapasitet for butikklevering, kan vi tidoble kapasiteten for hjemlevering, sier Hagen.