Onsdag 5. mars arrangerte NHO Logistikk og Transport sin første Sjø- og havnekonferanse. Innsiktsfulle innlegg og en god miks av deltagere bidrar til at arrangementet trolig vil bli en viktig arena for havnefolket og aktørene som deltar i de maritime forsyningskjedene.
- Vi er godt fornøyde, både med oppmøtet og temaene som
belyses. Det er viktig at NHO Logistikk og Transport får synliggjort for
medlemmene at vi kan fasilitere slike møteplasser som bidrar til å samle
bransjen, sa Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og
Transport, til Logistikk Inside.
Vil blåse nytt liv i nærskipsfarten
Are Kjensli åpnet konferansen og adresserte viktigheten av
den maritime sektoren i Norge for norsk næringsliv. I 2013 la
Stoltenberg-regjeringen frem en nærskipsstrategi, som blant annet skulle styrke
godstransporten på sjøen og møte næringslivet behov. Resultatene har ikke vært
i tråd med ambisjonene. Kjensli kunne fortelle at NHO Logistikk og Transport
ønsker å blåse liv i nærskipsfarten igjen med en ny rapport som vil presenteres
under Arendalsuka i august, målet er å få i gang en fruktbar debatt om nærskipsfartens
rolle under opptakten til høstens stortingsvalg.
Øystein Dørum, sjeføkonom i NHO.Foto: Glenn Lund
Stor usikkerhet etter presidentskifte
NHOs sjeføkonom Øystein Dørum ga et perspektiv på
makroøkonomien – som i praksis definerer rammeverket for norsk og internasjonal
handel.
Toll og geopolitisk usikkerhet var gjennomgangsmelodien, der
Dørums eneste lovnad i introen til innlegget var at de prognosene og spådommene
han la frem nesten garantert vil komme til å vise seg å ikke stemme.
- «Usikkerhet» er et ord som oppsummerer tilstanden nå.
Ingenting er hugget i sten, men skrevet i sand. Det som er sant den ene dagen
kan vise seg å være utdatert dagen etter, sa han. Og fikk naturligvis rett. Da
han gikk på scenen, hadde USA innført straffetoll på 25 prosent på varer fra
både Canada og Mexico. Siden har Trump-administrasjonen satt tollen på pause.
Ny dato er 2. april.
Kortversjonen av Dørums innsiktsfulle innlegg var at USA, en
gang i tiden den fremste eksponenten for frihandel, har gått i helt motsatt
retning. Det har blitt et paradigmeskifte både innen handels- og
sikkerhetspolitikk. Resultatet er at det er stor usikkerhet.
- Det man kan fastslå er at usikkerhet er negativt for
økonomien, men virkningene er svært usikre siden der så mye som skjer samtidig
og som påvirker hverandre.
Han viste til at investeringsviljen i private markeder
dempes i usikre tider – der man setter seg på gjerdet istedenfor å investere.
En bieffekt av usikkerhet er også at långivers risikopåslag økes, noe som gjør
generelt gjør lånene dyrere. Til tross for at det er stor usikkerhet – både i
økonomien og i geopolitikken – ønsket han ikke å være noen dommedagsprofet.
- Det har vært mye usikkerhet de siste årene – jeg har
tidligere referert til det som en «perfekt storm» - men vi har samlet sett
håndtert disse utfordringene ganske godt i Norge, minnet han om.
Første gang
Martina Engen, Managing Director i DFDS LogisticsFoto: Glenn Lund
NHO Logistikk og Transport Sjø og havn ble startet i 2023. Medlemsbedriftene består av rederier, havneoperatører, havner og sjø-speditører. Årets konferanse var den første og det var en bred deltagelse. For å sette søkelys på utfordringene i sektoren, inviterte arrangørene også representanter fra myndighetene, inkludert kystdirektør Per Jan Osdal, statssekretær i Samferdselsdepartementet Tom Kalsås og byråd for kultur og næring i Oslo, Anita Leirvik North.
– Hele verdikjeden må jobbe sammen for å sikre fremgang innen både bærekraft og teknologi. Vi trenger samarbeid på tvers av landegrenser for å nå de omfattende bærekraftsmålene i den maritime sektoren, uttalte Martina Engen, Managing Director i DFDS Logistics AS, som deltok i næringslivspanelet.
Den store interessen for konferansen viser at sjø- og havnesektoren står høyt på agendaen for både næringslivet og myndighetene. Med en tydelig strategi og et samlet samarbeid ligger alt til rette for videre utvikling i årene som kommer, sa Derya Cinar Inan, som leder arbeidet med sjø- og havnesatsingen i NHO Logistikk og Transport.
Nedenfor er et knippe andre perspektiver fra konferansen.