Illustrasjon: Njord Ferry Lines
Vil ha ny Nederlands-ferge i 2027
En ny fergerute mellom Arendal og Nederland planlegges fra 2027. Prosjektet har bred politisk støtte, men mangler fortsatt viktige investeringer.
Kort sagt:
- Njordic Ferry Lines planlegger en ny fergeforbindelse mellom Arendal og Eemshaven i Nederland, med plass til biler og 1200 passasjerer.
- Prosjektet har bred politisk støtte og kan gi økonomisk løft til regionen, men krever betydelige investeringer i infrastruktur.
- Fergen vil styrke Norges sjøtransport og bidra til det grønne skiftet, men veiutfordringer må løses for å håndtere økt trafikk.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
Om to år kan Arendal bli en ny port til Europa. Njordic Ferry Lines planlegger en fergeforbindelse mellom Eydehavn i Arendal og Eemshaven i Nederland, med plass til biler og 1200 passasjerer. Prosjektet har bred politisk støtte og kan gi et betydelig økonomisk løft til regionen.
– Det er bra for verdiskapingen. Det er bra for regionens reiseliv og det er bra for oss som liker å reise til Europa. Ikke minst er det bra for det grønne skiftet, sier Rune Hvass, havnefogd i Arendal havn, til NRK.
For Logistikk Insides lesere er det imidlertid godsperspektivet som er mest interessant, der fergestrekningen gir en ny godskorridor mellom Sørlandet og Nederland - etter at Holland Norway Lines gikk konkurs i 2023.
Store investeringer på vei
Før fergen kan settes i drift, må det bygges ny infrastruktur for toll, trafikkavvikling og havneanlegg. Totalt vil investeringene beløpe seg til minst 100 millioner kroner. I tillegg mener Hvass at veiutbedring er nødvendig for å takle den forventede trafikkøkningen.
– Vi må presse på for å få på plass finansiering til veien. Dette er en fylkesvei, og vi håper at staten, fylkeskommunen og kommunen kan dele på kostnadene, sier han.
Njordic Ferry Lines' medeier, Edwin van der Stam, ser stort potensial i Arendal som fergehavn.
– Arendal tikker av mange bokser. Beliggenheten er strategisk viktig for vår satsing, og energitilgangen gjør den ekstra attraktiv, sier van der Stam til NRK.
Strategisk satsing for fremtiden
Eemshaven i Nederland er valgt som destinasjon på grunn av sin strategiske beliggenhet og fordelaktige transportvilkår. Med en overfartstid på 18 timer vil fergen gi en effektiv transportåre for både turister og godsoperatører som vil unngå kø og forsinkelser i Danmark og Tyskland.
Fergen er også en viktig brikke i Norges ambisjoner om å flytte mer transport fra vei til sjø. Planen om å koble Arendal tettere til det europeiske markedet gjennom sjøtransport kan gi positive klimaeffekter, i tillegg til økt økonomisk aktivitet.
Næringssjef i Arendal kommune, Kåre Andersen, ser på fergeforbindelsen som en stor mulighet, men advarer om at veiutfordringene må løses.
– Økt turisme og flere transporter vil slite på veiene. Vi trenger den nye fylkesveien helt opp til E18, sier Andersen.
Agder fylkeskommune har allerede bidratt med midler til prosjektet og signaliserer at de vil fortsette å støtte veiutbyggingen.
Politisk enighet om prosjektet
Blant lokale politikere er det bred enighet om at fergeforbindelsen kan bli et viktig infrastrukturprosjekt for hele regionen.
– Dette er en realistisk og god forretningsplan som har stor politisk oppslutning. Det kan gi positive ringvirkninger for næringslivet i hele Sør-Norge, sier Helen Falch Fladmark (V), leder i samfunnsutvalget i Arendal kommune.
Van der Stam er trygg på at planene lar seg realisere.
– Vi har troen på at dette vil skje i 2027, sier han.