Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Containerskipet "Thea II" ankom Arendal 23. oktober med den første lasten av produksjonsutstyr for Morrows battericellefabrikk. Dette markerer første gang et containerskip losser ved den nye terminalen.
- Dette er en milepæl for Morrow på vår reise mot å starte storskalaproduksjon av batterier i første halvdel av 2024. Vi er svært fornøyde med støtten og innsatsen vist av Arendal Havn ved opprettelsen av Norges første nye containerterminal på mange år, uttaler logistikksjef André Stiansen i Morrow i en pressemelding.
- Vår første battericellefabrikk nærmer seg ferdigstillelse. Vi fullførte bygningen i august og startet deretter installasjonen av 'tørrrom' og andre systemer, sier Stiansen.
Omtrent 80 prosent av Morrows tekniske utstyr kommer fra Sør-Korea, mens 97 prosent av produksjonsutstyret for cellene også er derfra. Morrow forbereder seg nå på å åpne Eyde House, som vil huse over 200 sørkoreanske montører og spesialister for å installere utstyret.
Morrow planlegger å åpne sin battericellefabrikk med en kapasitet på en gigawatt-time i første halvdel av 2024. I de neste årene har selskapet ambisjoner om å øke produksjonen mot 43 gigawatt-timer per år.
40 containere i uken
Skipet fraktet de første 51 containerne av rundt 500 for batterifabrikken. I tiden fremover forventes det at omtrent 40 containere vil bli losset hver uke. Rhenus Logistics har fraktet utstyret, først til Rotterdam, for så å lastes om til "Thea II".
- Morrow Batteries viser at vi kan få det til, og nå må norske myndigheter vise at de ønsker battericelleproduksjon i Norge. Vi etablerer en lønnsom produksjon som skaper jobber og bidrar til regionens gjenoppblomstring, sier Lars Christian Bacher, CEO i selskapet.
Rune Hvass, havnedirektør ved Arendal Havn, legger til at Morrow bidrar til etableringen av regelmessig containertrafikk til Arendal, noe som fremmer bærekraftig transport på større skala.
Arendal Havn har opplevd en årlig volumvekst på nesten 25 prosent de siste åtte årene, takket være dens strategiske plassering nær hovedskipingskanalen.