Ønsker å bli stamnetthavn
Om det går som havnestyret i Arendal vil, får Eydehavn stempelet «stamnetthavn».
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Noen ting må imidlertid falle på plass.
– Saken skal til bystyret – trolig 2. mai. Gitt at bystyret vedtar dette, sendes søknad til Samferdselsdepartementet, forteller havnesjef Rune Hvass. Han legger til:
– Vi har informert statsråden muntlig om at felles søknad om Eydehavn i stamnettet, kommer fra kommunene Risør, Gjerstad, Åmli, Froland, Vegårshei, Grimstad og Arendal denne våren.
Tyngdepunkt for industri
Eydehavn er et område med mye industri i Arendal kommune, ti kilometer nordøst for Arendal sentrum. Tidligere het stedet Næs, men ble døpt Eydehavn etter industrigründer Sam Eyde i 1913. Arendal kommunale havnevesens kaianlegg er bygget ut rundt smelteverkets gamle dypvannskai.
«Havnen ble flyttet ut av sentrum og til Eydehavn i 2008. Årlig har vi en stor økning i godsmengde, (til 513.000 tonn i 2018). Havna bidrar til nasjonale føringer om mer gods på sjø. Godsmengden forventes å øke kommende år. Lasten er diversifisert, primært bulkprodukter, og skiller seg således fra andre stamnetthavner i øst og vest som har fokus på containere og ferge», heter det i havnesjefens saksfremlegg til bystyret i Arendal, som fortsetter:
Enstemmig ønsket
«Vareeiere er mange, geografisk spredt med hovedtyngde i Agder og Telemark. Alle åtte kommuner i Østre Agder-samarbeidet har gjennom formelle vedtak enstemmig innstilt på at Eydehavn er viktig for kommunen og regionen, og bidrar til nasjonale mål om godsoverføring og derfor bør inngå som stamnetthavn i den nasjonale strukturen».
Må være proaktive
Statens mål er mer gods på sjø – og staten krever miljøforpliktelser. Virkemidlene er enklere struktur og effektive knutepunkt.
– Her kommer stamnetthavnene med sine proaktive fremoverlente eiere, påpeker Hvass.
Kommunene som eier Arendal Havn tenker i tillegg på lokal verdiskapning og næringsutvikling i regionen. Vareeiernes krav er billig og raskere transport – som også skal være fleksibel og forutsigbar. Et annet faktum er at næring etableres nær transportkorridorene.
– Havn er et verktøy for å nå målene, slår Rune Hvass fast.