Robin Olsen kunne stolt klippe snoren for å markere åpningen av PostNords nye terminal i Sørlandsparken.Foto: Tor Erik Schrøder
PostNord åpnet ny terminal i Kristiansand
Tirsdag. 24 januar åpnet den nye PostNord-terminalen på Buråsen i Kristiansand, i et nesten 4000 m2 stort lokale som tidligere huset konkurrenten Posten/Bring.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
PostNord har ikke ligget på latsiden de siste årene. Flere tunge investeringer er gjort på terminalsiden. PostNords samlede investeringer i terminaler i Norge er på over en milliard kroner de siste årene.
De siste årene har den dansk/svenske logistikkgiganten utvidet terminalen på Langhus utenfor Oslo, og det er bygget nye i både Sande utenfor Drammen og i Bergen.
Den nye terminalen i Sørlandsparken, nærmere bestemt Buråsen, samler aktivitetene som tidligere har blitt fordelt på Kristiansand og Arendal.
– PostNord satser i Norden – og i Norge.
-Vi skal tredoble kapasiteten vår fra det vi hadde i 2020, og frem til 2025. For at vi skal klare dette er Kristiansand en viktig brikke – og dette er bare starten. Med tiden vil det investeres mer i Kristiansand. Den nye terminalen i Sørlandsparken har en perfekt beliggenhet og gir grobunn for videre vekst, formidler Robin Olsen, administrerende direktør i PostNord Norge i en pressemelding.
Overtok bygget etter Posten/Bring
PostNord har overtatt terminalen i Sørlandsparken etter Posten/Bring. Noe som gjør at bygget ikke må bygges om fra en annen type virksomhet.
– Vi har satt ambisiøse klimamål. Nå står utskiftning av mye av bilparken for tur, slik at vi når målet om å være fossilfrie i 2030 og at vi allerede i 2025 har redusert karbonavtrykket med 40 prosent, sammenliknet med 2020, forteller Olsen.
Etterlengtet terminal
Den nye PostNord-terminalen er på 3 900 kvadratmeter, med et uteareal på 18.000 kvadratmeter. Distriktssjef i Kristiansand, Espen Larsen er svært glad for at en ny terminal i sør endelig er et faktum.
– Innflyttingen til terminalen i Buråsen har vært en etterlengtet endring som de ansatte har ventet på i mange år. Vi har over flere år hatt plassutfordringer, og har de siste årene driftet via tre lokasjoner. Det er nå veldig godt å kunne samle alle ansatte, sjåfører og gods under ett tak. Kontorene har også en helt annen standard enn hva vi flyttet fra. Dette har også gitt oss nye kollegaer i form av ansatte fra kundesenteret, forteller Larsen.