Smadret salgsrekorden
Truckbransjen tok en Karsten Warholm og smadret det mange trodde var en uslåelig rekord.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
På 400 meter hekk har tallet siden 1992 vært 46,78 sekunder – rekorden Kevin Young satte i OL-finalen i Barcelona.
I norsk truckbransje har tallet vært 5451 – antall trucker medlemmene i Maskingrossisternes Forening solgte i rekordåret 2007.
Begge har lenge vært sett på som uslåelige rekorder. Men det gjorde Karsten Warholm og MGF-medlemmene noe med i 2021 – med solid margin.
Warholm fløy inn til 45,94 i OL-finalen i Tokyo, og senket dermed verdensrekorden med 84 hundredeler. En evighet.
MGF-medlemmene solgte i 2021 6497 trucker – over 1000 trucker flere enn i rekordåret 2007.
– Det har vært helt ellevilt, istemmer formann i gaffeltruckgruppen til MGF, Jungheinrichs salgsdirektør Arne Husborn.
Gode tider over alt
At det lå an til rekord var klart etter tre solide kvartaler i begynnelsen av året. Men at rekorden skulle slås så ettertrykkelig, var likevel overraskende. I fjerde kvartal ble det solgt 2067 trucker, mot 1473 i tilsvarende kvartal 2020. I 2020, som også var et meget godt år, ble det solgt totalt 5032 trucker.
– Sånn er det i hele verden faktisk. Ser vi på tallene som blir rapportert inn, så selges det mye maskiner over alt. Pandemien har ikke lagt noen demper på investeringslysten, sier Husborn.
Han forteller at trendene man har sett tidligere fortsetter og forsterkes. Det er elektriske trucker som i stor grad overtar for diesel.
– Jeg synes tallene på elektriske motvektstrucker er veldig høyt, over 1500 maskiner, mens forbrenningstruckene, diesel og gass, ligger på under 500. Tidligere var disse to gruppene like store, sier han.
Litium vokser
Han forteller også at litium tar stadig større andeler av salget av batteridrevne trucker.
– Litium får bedre og bedre fotfeste. Det går fortere enn vi trodde, sier Husborn.
Støttebenstrucker er den største kategorien trucker i både fjerde kvartal (619 trucker) og året sett under ett (2009 trucker), med motvektstrucker hakk i hæl (602 i fjerde kvartal og 1998 totalt).
Salg av plukktrucker har falt med ti maskiner noe fra 2020 med 377 solgte, noe som kan ha sammenheng med at dette er den trucktypen som kanskje enklest erstattes av automatiske løsninger.
Husborn sier vider at MGFs medlemmer i svært liten grad har vært rammet av forsyningsproblemene som har rammet mye av verdenshandelen de siste årene – spesielt mellom Asia og Europa der mangel på containere og skyhøye fraktpriser har skapt utfordringer.
– De fleste maskinene MGF-medlemmene selger er produsert i Europa, og vi er ikke så avhengig av import fra Kina, sier Husborn.
Optimist for 2022
Husborn ser også meget positivt på 2022 på truckbransjens vegne.
– Jeg er veldig optimistisk nå. Det er vanskelig å si hvor bra det blir før markedet er kommet godt i gang, men investeringslysten er til stede like mye som den var tidligere. Vi venter at det er noe nedgang, siden toppen i fjerde kvartal var så brå at det er naturlig med en utflating. Hvordan det ser ut utover året, blir ganske spennende å se, sier truckveteranen.