Fra internasjonal industri til containerlogistikk
- Logistikk bør være viktig for en vareeier. Mange bestiller varene fritt levert hos seg, og tenker ikke over at transportkostnaden kan være en stor del av varekostnaden. Å bruke litt tid på å sjekke alternative transportløsninger, kan gi store besparelser på sikt.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Kvinnen som sier dette heter Sylvia Paulsen. Hun tiltrådte NorthSea Container Line, NCL, sitt operasjonsteam 2. januar - som logistikkspesialist.
- I fjor satset vi offensivt, noe som resulterte i en meget flott aktivitetsvekst for 2017. Med Sylvia Paulsen har vi nå styrket selskapet ytterligere for å kunne håndtere og levere på de ambisjonene vi har for fremtiden, uttaler daglig leder i NCL, Arne Jakobsen.
- Spennende
Sylvia Paulsen startet i NCL etter nesten 23 år hos det internasjonale industriselskapet Nexans Norway AS. På Karmøy-fabrikken jobbet hun seg opp til produksjonssjef med ansvar for logistikk - og videre til administrasjons- og logistikkleder. Nexans Karmøy la ned i 2016. Siden dette har Sylvia arbeidet ved Nexans norske hovedkontor i Oslo, som administrativ støtte til toppledelsen.
- Å skifte beite etter så lang tid i en bedrift, er både spennende og litt skummelt. Men - nytt år - ny muligheter, sier Paulsen smilende.
Har sett begge sider
- Som produksjonssjef og logistikkleder hos Nexans, har jeg til daglig følt på kroppen hva varetransport har å si for produksjonen i en fabrikk. Norge har forsprang på resten av Europa, når det gjelder produksjon. Da tenker jeg særlig på kvalitet og teknologiske løsninger. Der har vi kommet langt, noe som er absolutt nødvendig i konkurranse med lavkostland. I dette perspektivet blir transport en utrolig viktig brikke for videre konkurransedyktig industri i Norge. Jeg er svært motivert i å kunne bidra til dette, nå fra et mer operativt perspektiv, forklarer Sylvia Paulsen.
Hun fortsetter:
Har fått øynene opp for sjøtransport
- Da jeg jobbet på Nexans Karmøy-fabrikk, vegret vi oss for å bruke sjøveien, Det var trygt og godt å bruke biltransport, slik vi alltid hadde gjort. Vi trodde det var mye mer administrasjon for oss selv med sjøtransport. Vi visste eksempelvis ikke at det kunne bookes Door-2-Door. Å bruke D2D-løsningen hos NCL, betyr i praksis at vi arrangerer opphenting hos leverandør, benytter sjøveien, og deretter leverer på døren til kunden. Dette er like enkelt, som å bestille biltransport selv. Da vi fikk beskjed om at Nexans-fabrikken sto i fare for å legges ned, var alternative transportveier noe vi raskt sjekket, både for innkommende, men også utgående varer. Vi kunne absolutt gått videre med dette, om vi hadde fått beholde Nexans-fabrikken «vår», påpeker hun, og legger raskt til med like stor entusiasme:
- Penger å spare
- Mitt råd til de som ikke bruker sjøveien i dag: De bør absolutt ta kontakt – det er mye penger å spare på dette.
Hun nølte ikke å takke «Ja!» da hun ble tilbudt jobben som logistikkspesialist hos NCL.
- Med et sterkt fokus på fremtiden, og tett samarbeid med industrien, fremstår NCL som en spennende selskap og arbeidsplass. Det gjorde jobben som logistikkspesialist i NCL interessant nok til å vurdere et jobbytte etter nesten 23 år i Nexans, slår Paulsen fast.
Verdsetter erfaring
- En nøkkelingrediens i våre transportprodukter, er kvalifiserte og motiverte kollegaer. Vi trenger spesialister som evner å følge opp våre skarpe transportprodukter, samtidig som vi har inngående kunnskap, erfaring og forståelse for norsk industriproduksjon utover transport. Vi har i den siste tiden arbeidet møysommelig med rekruttering, og vi er svært godt fornøyd med at vi har fått en betydelig ressurs som Sylvia Paulsen med på laget, stadfester Arne Jakobsen fornøyd.
Fakta om NorthSea Container Line
NCL er en komplett logistikkleverandør som opererer containerskip i Vest-, Midt- og Nord-kysten av Norge og sentrale europeiske knutepunkter som Hamburg, Bremerhaven og Rotterdam. Med hovedkontor i Haugesund og et nettverk av agenter i Norge og Europa kombinerer NCL sjø og landbasert transport for å sikre effektiv og kostnadseffektiv transport dør-til-dør.