Nå er flyfrakthistorien her
Boken Norsk Flyfrakts historie 1900-2014 er nå en realitet.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Boken, som er et resultat av et samarbeidsprosjekt mellom Air Cargo Forum og Norske Flyspeditørers Forening, er full av unike historier fortalt av bransjens egne.
Et verktøy
Over 50 sentrale personer med relasjon til norsk flyfrakt er intervjuet. Mange har også bidratt med bilder, gamle logoer og øvrige dokumenter.
Boken bør interessere de fleste i logistikkbransjen, men ikke minst er den et godt verktøy for alle nyansatte i flyfraktbransjen, heter det blant annet i presentasjonen av boka på NHO Logistikk og Transports nettside.
Primus motor
Arne Lossius har vært primus motor for bokprosjektet. Han sådde spiren til flyfrakten i Norge for over 40 år siden og har vært selve pådriveren i bransjen.
Boken dokumenterer hvilken betydning flyfrakten har hatt og vil få for verdensmarkedet i fremtiden.
Viktig utvikling
Historien går tilbake til 1900. Men en sentral historiebolke innen flyfrakten startet da Arne Lossius i 1967 ble ansatt i Air Services, og som året etter ble landets første selskap med flyfrakt i Norge. Selskapet ble i 1970 kjøpt av Aircontact Cargo.
Satt i system
Åtte år senere etablerte Arne Lossius, Inge R. Mellum, Arne Engebretsen og Knut Dreyer Norsk Flyfrakt AS. Flyfrakten ble dermed satt i system. Selskapet ble en pionér som den første med transport av fersk fisk til USA. Bare tre år etter etableringen var Norsk Flyfrakt AS landets største flyspeditør.
Skjøt fart
Fisketransporten skjøt fart fra midten av 1980-tallet. Laksetransporten fikk imidlertid en bråstopp rundt 1990 på grunn av straffetoll på laksetransport i USA.
Ifølge Lossius var den økende interessen for transport til Japan et viktig bidrag til at flyfrakten fikk en ny æra.
Smekkfulle fly
Hver uke går ni smekkfulle fraktfly fra Gardermoen, hvor hovedtyngden av lasten er norsk oppdrettslaks. Veksten har vært eksplosjonsartet de siste fem årene.
– Flybåren fisk har blitt en meget viktig del av fraktvirksomheten på Oslo Lufthavn, forteller styreleder Knut Eriksmoen i NHO LT, Midt-Norge.
Han er også direktør for Air & Ocean i Schenker AS med ansvar for selskapets fly- og sjøfraktvirksomhet i Norge.
– I tillegg til ni stappfulle fraktfly fra Korean Air Cargo, Asiana Cargo og Qatar Airways Cargo hver uke så fylles også svært mye av kapasiteten på passasjerflyene som går oversjøisk fra Oslo Lufthavn og fra andre større flyplasser i Europa hvor det finnes attraktiv flykapasitet til de asiatiske markedene, sier Eriksmoen.
Behovet øker
Han understreker også at det nå er et stort behov for å øke transportkapasiteten til enkelte destinasjoner for å møte markedsveksten.
I 2013 ble det eksportert ca. 120.000 tonn laks fra Norge som gikk til sluttdestinasjoner i Asia og USA.
For salg
Boken om norsk flyfrakthistorie er prosjektstyrt fra Norske Flyspeditørers Forening som er tilsluttet NHO Logistikk og Transport (NHOLT).
Boken kan kjøpes hos: Air Cargo Forum, v/ Arne Lossius, e-mail: arne.lossius@marineharvest.com. Mobil: 481 68 579. Eller NFF c/o NHO LT, v/ Silje Vhile Braaten, e-mail: silje.braaten@nholt. Mobil: 913 33 295.
Pris pr. stk. ved kjøp av 1 eks.: kr. 150,-
Pris pr. stk. ved kjøp av 5 eks.: kr. 125,-
Pris pr. stk. ved kjøp av 10 eks.: kr. 100,-
Porto kommer i tillegg.
Eventuelt kan bøkene hentes hos NFF c/o NHO Logistikk og Transport i Næringslivets Hus i kontorets åpningstid.