Dansk invasjon på plass i Norge
SpaceInvader var en norsk idé, som gjør det det lettere å fylle lastebiler skikkelig. Nå satser det danske selskapet det på det norske markedet.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Kort fortalt er SpaceInvader et 120 cm høyt stativ av aluminium som gjør det enkelt og effektivt å stable paller i to høyder inne i en lastebil. Dermed får man med seg langt mer gods på én transport enn tidligere.
Asko har allerede testet systemet, og det samme skjer nå på flere Bring-terminaler og hos Schenker på Alnabru.
Mann på plass i Norge
Nå er Christian Gulbrandsen ansatt som country manager for SpaceInvader i Norge, for å virkelig satse på det norske markedet.
- Jeg ser veldig fram til å komme i gang her i Norge, hvor markedet ser ut til å være veldig positivt. Jeg «lander løpende», siden vi allerede har brukertester i gang både hos transportører og transportkunder. Det kjøres tusenvis av kilometer på norske veier, så potensialet er enormt, og vi opplever stor interesse for SpaceInvader-løsningen sier Gulbrandsen.
Hadde ideen
Det er definitivt ikke et ukjent produkt den 38 år gamle nordmannen skal selge. Han hadde nemlig den opprinnelige ideen til det – eller var i alle fall den som så behovet og iverksatte en prosess.
- Jeg jobbet som logistikk-koordinator på Asko Hedmark, og skulle ta over transporten av Coca-Cola, og da utfordret jeg internt på om det fantes en sånn type produkt, sier han til Moderne Transport.
Gulbrandsen har en dansk svoger som er smed og arkitekt. Han ble forelagt problemet, og fant så opp SpaceInvader og patenterte produktet og grunnla SpaceInvander i 2015.
Sparte 20 prosent
Asko Midt-Norge testet tidligere i år SpaceInvader på en 500 kilometer lang rute mellom Trondheim og Mo i Rana. Resultatet var at man kunne redusere antall transporter fra fem til fire i uken. Asko konkluderte med man har spart 400.000 kroner i reduserte utgifter, oppnådd en 20 prosent reduksjon i CO2-utslipp samt fått ergonomiske gevinster for lagermedarbeidere og detaljkunder.
- Nå skal åtte Asko-selskaper fortsette å teste ut SpaceInvader, sier Gulbrandsen, som regner med en hektisk vinter med oppsøkende virksomhet og salg.
- Interessen er stor, og det blir nok å gjøre, sier han.
CEO i SpaceInvader, Steen Frederiksen, ser et stort potensial i det norske markedet.
- I Norge gjelder det å optimere frakten i hver eneste lastebil, så omkostningene kan holdes nede. Vi opplever at størst mulig fyllingsgrad i hver transport, er høyt prioritert. Lykkes man med det, oppnår man lavere omkostninger og reduserer samtidig antall lastebiler på veiene. Og vi ser at nordmenn tillegger den grønne profil stor vekt, sier han.
Nedenfor er SpaceInvaders egen skrytevideo etter prosjektet i Asko Midt-Norge: