LANSERER NY APP:

AMBISIØS TRIO: Fra venstre Nicola Vino, daglig leder Mavi Logistikk, Vittorio Pinelli, Head of Business and Development for Mavi SIS og Tommy Larsen, daglig leder ASAP

- Hvorfor skal det være så vanskelig å bestille godstransport?

Tommy Larsen og Mavi Logistikk står bak ASAP, en app som skal gjøre transportbestilling til en lek.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Jeg oppdaget AirBnB på reise i Asia, og ble overbevist. Über er en god drosjeløsning for forbrukeren, selv om de ikke har spilt kortene sine helt riktig her i Norge. Jeg begynte å tenke. Når alt dette er så enkelt, hvorfor skal det være så vanskelig å bestille godstransport, spør Tommy Larsen når han presenterer den nye appen ASAP.

TILGJENGELIG: ASAP skal finnes på alle plattformer fra 1. juni.

Larsen har over ti års erfaring fra logistikkbransjen, og har de siste fem årene jobbet hos Mavi Logistikk. Han dro i gang prosjektet ASAP, sammen med resten av gjengen hos Mavi. Resultatet lanseres første juni, og er kort fortalt en app som gjør det enkelt å sende pakker eller annet gods, både for forbruker og for bedrifter.

- Vi har gått for en enkel og stilren plattform. Du bestemmer selv transportform, når varene eller godset skal hentes og når det skal leveres, eller du kan velge ASAP – altså så fort som mulig.

Fritt valg

VELG OG VRAK: Bestiller kan selv velge hvilken transportør og sjåfør som skal få oppdraget.

I appen vil transportbestiller se helt konkret hvilken sjåfør som kan ta på seg transportoppdraget til hvilken pris og i hvilket tidsrom. Navn, bilde av sjåføren og telefonnummer til sjåføren er også tilgjengelig. Man kan velge hva slags transportmiddel som passer for forsendelsen, fra liten varebil til tung lastebil – eller man kan legge inn beskrivelse/størrelse av det som skal sendes, så er det opp til transportøren å bestemme hva slags utstyr som skal brukes.

ASAP vil i tillegg ha langt mer nøyaktig sporing enn det man er vant med fra andre tjenester. Man vil i sanntid kunne se hvor sjåføren befinner seg via en kartapplikasjon, og det vil bli regnet ut nøyaktig antatt ankomsttid.

- Jeg bestilte møbler på nett i fjor. Da fikk jeg beskjed om at møblene ville bli levert «i løpet av uke 36». Da jeg ringte butikken ble jeg «beroliget» med at jeg ville få en sms én til to dager før levering. Dét synes jeg var hårreisende håpløst. Sånn skal vi ikke ha det i ASAP, sier Larsen.

OVERSIKTLIG: Grensesnittet i appen er oversiktlig og forståelig.

Har sjåfører – trenger flere

I løpet av våren og fram mot lansering skal ASAP jobbe med å knytte til seg sjåfører for å gjøre tjenesten så robust som mulig. Allerede vil et titalls sjåfører som i dag er tilknyttet Mavi Logistikk ligge inne, og i tillegg vil Bring på alle transporter ligge som et slag sikkerhetsalternativ for å sikre at man alltid kan tilby transport. I løpet av mai vil det også gjennomføres en beta-test av systemet.

Tommy Larsen forsikrer av det er risikofritt for sjåfører å melde seg inn i ASAP-poolen.

- Dette minner jo litt om anbudstjenestene som finnes i mange bransjer i dag. Forskjellen er at vi ikke tar en månedlig avgift fra sjåførene. Vi skal selvsagt ha vår del av kaka, men ikke før sjåføren har begynt å tjene penger, sier Larsen.

Trygt og lovlig

Han forteller at dette også er enkelt og trygt både for sjåfør og kunde.

- Vi har brukt mye tid og ressurser på å forankre dette juridisk, med tanke på mva og personvern, og det vil finnes kvitteringer i appen klare til bokføring, sier Larsen, som understreker at både kunde og sjåfør skal føle seg trygge på at alt blir gjort skikkelig.

ASAP lanseres som nevnt i Norge 1. juni, men Tommy Larsen og Mavi har større planer enn å begrense seg til rødt, hvitt og blått.

- For oss er dette bare begynnelsen. Vi har som mål å bli en global leverandør. Vi har allerede Planer om å ekspandere utenfor Norge, og å legge nye tjenester inn i plattformen. Ambisjonen er å være på plass i Sverige i januar neste år. Men først skal vi sikre at produktet vi leverer nå er hundre prosent, sier Larsen.

Privat og bedrift

Han tror at det er privatpersoner som i første omgang vil bli den største brukergruppen av ASAP, men at det på sikt er i bedriftsmarkedet det store inntjeningspotensialet ligger.

- Privatpersoner endrer vaner raskere enn bedrifter, men de aller fleste bedrifter jeg vet om trenger en eller annen form for transport, sier Larsen.

Powered by Labrador CMS