Planene om Verdens største sjømatterminal i sitt slag, ligner mer og mer et luftslott. Etter planen skal den stå ferdig i 2021.

- Ligner mer og mer et luftslott

Sjømatterminalen på Oslo Lufthavn ligner bare mer og mer på et luftslott.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det var tema på Schenkers sjømatseminar på Gardermoen onsdag.

Norwegian Air Cargos adm. direktør, Bjørn Erik Barman-Jenssen, påsto at den planlagte sjømatterminalen på Oslo Lufthavn kan være med å ødelegge for eksportørene.

Kommunikasjonssjef i Avinor, Kristian Løksa, uttaler følgende til iLaks:

- Dersom interessen fra markedet for sjømatterminal bortfaller, vil vi ikke realisere prosjektet.

Legges død

Schenker-sjef Knut Eriksmoen fikk dermed støtte i sine tidligere uttalelser om at Avinors sjømatterminal til 800 millioner kroner er et luftslott.

Schenkers adm. direktør frykter også den nye terminalen vil utkonkurrere private aktører.

Som kjent har Avinor planer om å åpne sin nye sjømatterminal på Gardermoen i 2021, dersom byggestart som planlagt blir nå i vår. Anlegget skal bli verdens største sjømatterminal for flyfrakt med en håndteringskapasitet på 300.000 tonn sjømat årlig, eller ca. 1600 tonn daglig, og er bitt bejublet av norske samferdselspolitikere.

De som står i fare for å utkonkurrere de etablerte aktørene innen luftbåren sjømat er imidlertid sterkt imot terminalen.

– Avinors planer vil i realiteten feie private konkurrenter av banen, sier Eriksmoen.

Schenker er deleier i flyfraktselskapet Gardermoen Perishable Center (GPC). Allerede høsten 2016 da Avinors planer ble kjent, var GPC og den andre aktøren Roadfeeders svært kritiske til utbyggingen.

Andre bortfaller

Norwegian Air Cargos adm. direktør, Bjørn Erik Barman-Jenssen, påsto på Schenkers sjømatseminar onsdag, at den planlagte sjømatterminalen på Oslo Lufthavn kan være med å ødelegge for eksportørene.

 

Det understreket også Norwegian Air Cargos adm. direktør, Bjørn Erik Barman-Jenssen, i sin innledning på Schenkers sjømatseminar onsdag.

Han fremhevet blant annet at utbyggingen fører til at private aktørers tjenester bortfaller.

– Avinor skal drive med sin kjernevirksomhet, nemlig å drifte en flyplass, og ikke virksomheter til andre aktører, sa Barman-Jenssen i sin innledning om fremtidige forventninger til flyfrakt.

- Avinors rolle er å legge til rette for norsk næringsliv gjennom nye direkteruter og effektive logistikkfasiliteter som er avgjørende for markedstilgangen for fersk sjømat. Både sjømatnæringen og flyselskaper har påpekt behovet for økt og forbedret kapasitet for sjømat, har kommunikasjonssjef Kristian Løksa uttalt til DN.

Powered by Labrador CMS