Logistikk som konkurransefaktor
Det er noen år siden eier, og den gang daglig leder i Gausdal Landhandleri, Torbjørn Seielstad, mottok MT-prisen. I dag jobber selskapet mer enn noen sinne på å bli best innen logistikk. Der i huset er et effektivt logistikksystem blitt viktigste faktor for å være konkurransedyktig i den beinharde byggevarebransjen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Lite ante nok brødrene Torleif og Asbjørn Seielstad at Gausdal Landhandler, som ble etablert i 1938, skulle bli Norges Største kjeduavhengige byggevareleverandør. Denne prosessen ble akselerert da Torleifs sønn Torbjørn tok over i 1972. Nå sitter Torbjørn og to sønner i styret for selskapet, som for første gang har fått en leder utenfor Seielstad-familien, Audun Løhre. Også andre funksjoner er blitt bekledd med dyktige fagfolk. Det gjelder blant annet transportsjef Trond Håkon Henriksen: I et selskap som har økt omsetningen fra 2 millioner kroner i 1972 til 700 millioner kroner i 2010 er profesjonalisering innen både styre- og ledelsesfunksjoner svært viktig.
Fra papir til elektronikk
Gausdal Landhandleri har tatt en strategisk beslutning om å være bransjens beste innen logistikk og transport. Henriksen ble ansatt som transportsjef i november ifjor. Han kommer fra transportbransjen med mer enn 20 års erfaring. Han har blant annet arbeidet med kartlegging av vareflyten, og så at det daglig passerte mellom 2000 og 4000 papirer gjennom manuelt styrte mapper. Dette krevde mye kapasitet til sporing og kontroll av sendinger.
Henriksen forteller at Gausdal Landhandleri har satset på flåtestyringssystemet Transfleet, som blant annet bedrifter som Elkjøp og Sigdal bruker. Fordelen er at systemet “snakker” sømløst med selskapets eksisterende ERP-program, som er Microsoft AX. – I denne prosessen har det vært viktig for oss å vurdere vareflyten fra en pakke er kommet fra leverandøren til den er levert sluttkunden. Alle som jobber med vareflyt har vært involvert, og IT-avdelingen vår har gjort en fantastisk jobb. Alle våre egne biler, fra de mer ordinære to-akslede og opp til fire-akslede kranbiler får nå installert PDA’er for scanning og registrering.
- Men vi skal videre, fortsetter Løhre. – Det neste blir PC-baserte trucker. Da har vi full kontroll uten et eneste papir gjennom hele vært system. Alt vil være sporbart gjennom logistikkjeden. Alt skal være strekkodestyrt. Dette innebærer at også leverandørene vil bli involvert, slik at systemet er likt hele veien. I hele tatt er vi veldig opptatt av å tenke system, uten å måtte ha unødvendig fokus på hva den enkelte steller med til daglig. Det er alltid noen som må motiveres ekstra når det tas i bruk nye systemer, men i det store og hele har dette gått veldig bra hos oss. Alle er fra før vant til å tanke på hva som er viktig for kunden.
Effektivitet
Gausdal Landhandleri er kanskje aller best kjent for sitt tette nett av distribusjonsruter over hele Østlandet. – Det er effektiv distribusjon som gjør oss konkurransedyktige på pris og service overfor våre kunder, sier Løhre. – De grepene vi nå tar, er for å være best innenfor logistikkområdet. Det igjen skal hjelpe oss til vekst, men veksten vil komme her på Østlandet.
- Vi har nå et system som optimaliserer vår samlede logistikk, sier Henriksen. – Minst mulig skal ligge på lager her på Lillehammer. Byggevarene kommer inn til oss på ettermiddagen, blir sortert og omgruppert her og går ut igjen til sluttbrukeren neste morgen. I enkelte tilfeller går varer direkte fra leverandør til kunde, uten å være innom her. Lageret skal først og fremst være på bil.
Det stopper ikke med dette. Flåtestyringssystemet sørger for å optimalisere lasset på hver enkelt bil, samt gjøre distribusjonsrutene mest mulig optimale. Unødig kjøring skal for enhver pris unngås. – Vi har nå et system som er så sofistikert at vi etter hvert vil kunne gi et miljøregnskap for hver enkelt pakke i en leveranse. Vi er ikke i tvil om at dette vil bli etterspurt i fremtiden, avslutter transportsjefen i Gausdal Landhandleri. Transfleet har også integrert avansert navigasjon. Når en sjåfør første gangen har funnet frem til en hytte eller hus på et byggefelt uten adresse, så er posisjonen deretter tilgjengelig for alle kollegene. Dette er også et viktig ledd i å unngå unødig kjøring og tidsforbruk.