Transport og logistikk gull verdt
– Takket være en oppegående transport- og logistikknæring har norsk næringsliv fantastiske muligheter til å lykkes.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det sier NHO-president Arvid Moss som fredag innledet på NHO LTs Kongress 2018 på Scandic Solli, Oslo.
Som NHO-president har Moss den fremste tillitsmannsposten i norsk næringsliv.
Han legger ikke skjul på at det fører med seg et stort ansvar å være pådriver for viktige spørsmål og viktige prosesser opp mot myndighetene i alle relevante fora.
- Utfordringene er mange både på kort og lang sikt, og omstillingen er her nå, sier NHO-presidenten.
– Næringslivet må lene seg frem og si at vi kan, og vil. Det gjelder ikke minst transport- og logistikkbransjen. Dere skal være best på markedet, var oppfordringen fra Moss til et 80-talls deltagere og representanter for NHO LTs medlemsbedrifter.
Logistikkkyndig
Som styreleder i Posten fra 2002 til 2012 lærte Moss mye om hva logistikk og omstilling handler om. Han viste til utviklingen fra Nor-Cargo til Bring/Posten i dag, en historie som preges av oppkjøp og digitalisering som slo inn i bransjen med full styrke.
Moss kåret til «Årets Styreleder» i Norge i 2008.
NHO-presidenten er konserndirektør i Hydro med ansvar for forretningsområdet Energi, klimaspørsmål samt forretningsutvikling i konsernet.
Hydro er en verdensomspennende logistikkbedrift som importerer og eksporterer flere millioner tonn aluminiumsprodukter årlig, sjøveien eller via andre transportmidler.
Hydro har 35.000 ansatte i 40 land på alle kontinenter.
Må være fremoverlent
Transportnæringen står overfor nye krav i en verden i endring.
- Norge og norsk næringsliv står foran spennende muligheter og betydelige utfordringer i årene som kommer. Det er viktig å tenke langsiktig og ta strategiske grep som sikrer levedyktighet og vekst over tid. NHO spiller en viktig rolle i dette, sier Moss og understreker følgende:
- Norge er et lite land i utkanten av Europa. Her gjelder det å redusere avstandsulempene. Norsk næringsliv har imidlertid en fantastisk mulighet til å lykkes. Takket være en god transport- og logistikknæring har vi allerede fått et betydelig samferdselsløft.
– Men det gjelder å være fremoverlent i en tid med store teknologiske endringer, og for å leve opp til en lavutslippsstrategi med høye mål. Transport- og logistikkbransjen har et stort ansvar med å påvirke politiske avgjørelser for å styrke konkurransekraften, understreker Arvid Moss.
Han viser til tre store megatrender med stor betydning for transport- og logistikknæringen: globalisering, klimaendringer og digitalisering.
Du kan lese mer om NHO-presidenten og NHO LTs årskonferanse i Transport Inside og Moderne Transport.