STORT: Fassi-kranen på 54 tonnmeter og en rekkevidde på drøyt 28 meter, skal være verdens største helelektriske lastebilmonterte kran.Foto: Torbjørn Eriksen
Verdens største helelektriske
54 TONNMETER: Det var nødvendig med noen runder hos fabrikken før det ble godkjent å bygge det som skal være verdens største helelektriske kranbil.
I utgangspunktet har nemlig Volvo-fabrikken kun godkjent inntil 48
tm kran på det elektriske FH-chassiset. Etter noen runder ved fabrikken, kunne imidlertid både lastebilselger Bent Isaksen ved Volvo Trucksenter på Furuset og kunden Ask
Industrimontasje, konstatere at de fikk lov til å bygge en 54 tm Fassi-kran på den
elektriske FH.
Isaksen sier at blant annet egenvekten på Fassi-kranen
var en av årsakene til at de fikk prosjektet godkjent av Volvo i Göteborg.
40 år
Ask Industrimontasje feirer 40 år med den hittil største
investeringen i selskapets historie, den elektriske Volvo FH-en med en Fassi F545. I tillegg bygges ytterligere en kranbil, som er enda større, i disse dager. Så her satses det saftig. Selskapet
har allerede en FM Electric med krokløft og 23 tm kranflak, de har dermed
opparbeidet en viss erfaring med bruk av elektriske lastebiler.
Ifølge 3. generasjon i kranfamilien fra Ask på Gjerdrum, Lina
Ask, krever det en litt annen type planlegging med den elektriske bilen. Dersom
bilen skal benyttes på flere oppdrag med litt kjørestrekninger, er det viktig å planlegge
litt lading i kjøre- og hviletids-pausene.
Selskapet har lange tradisjoner med å transportere grafiske
maskiner i inn- og utland. Etter hvert er denne type oppdragsmengde redusert, men andre industrielle oppgaver er blitt hyppigere for selskapet. Og til dette stilles det stadig strengere krav til at transportutstyret skal være fossil-
eller utslippsfritt.
– Vi sparer også mye administrasjon på en del jobber
på fossilfrie arbeidsplasser, da vi i slike tilfeller slipper å skrive en klimaregnskap-rapport når
vi gjør jobben, forteller Lina videre.
Miljø i flere nivå
Det er klart Ask Industrimontasje har et ønske om å
være med å bidra til miljøet, men det er et annet viktig miljøaspekt som også teller mye. Nemlig arbeidsmiljøet til sjåføren.
– Et eksempel er ved kraning innendørs. Her så man stor
forskjell fra 90-tallet og frem til de siste generasjonene av dieselmotorer, men
nå med de helelektriske er det ingen utslipp i det hele tatt. Det betyr mye for
sjåførene våre. Rapporten fra han som kjører den første elektriske FM-en vi kjøpte, er også at han ikke er like sliten når arbeidsdagen er over. Det
er jo også et viktig miljøhensyn, forteller daglig leder Hans Kristian Ask i
Ask Industrimontasje.
Volvo FH-en som nå er overlevert, er den første av to
identiske kranbiler som er bygget opp. Den andre skal til Hellerød Transport. Bilene har som
nevnt en 54 tm Fassi-kran fra Nord-Kran AS med en rekkevidde på ca. 28 meter med jibb. Bilen har en
batteripakke på 540 kW og en ladehastighet på 160 kW. Oppgitt rekkevidde er
330–340 kilometer. Nyttelasten er på ca. 10,5 tonn og egenvekten er ca. 24
tonn.
Nord-Kran
Daglig leder i Nord-Kran, Steinar Nord, forteller at det i
utgangspunktet er veldig likt å bygge på et elektrisk chassis, men at det er
enkelte løsninger som må justeres litt. I tillegg er det en del elektriske
komponenter som de ikke har lov til å røre. Han skryter også av samarbeidet med
Volvo-importøren som har lagt godt til rette for en smidig prosess. Da chassiset
ankom, var alt av planleggingsarbeid allerede utført og byggingen kunne starte.
Rent teknisk måtte hjelperammen bygges litt annerledes, da
man gjerne gjør forsterkninger på siden av bilens egne ramme, men på grunn av
batteriene måtte hele forsterkningen ligge over originalrammen. Selve kranen
måtte også plasseres litt lenger bakover enn man normalt ville ha gjort på en «fossilbil».
Nord forteller også at det foreløpig er litt ukjent territorium når det kommer til vekt, og at det var noen flere faktorer som måtte beregnes enn på et tradisjonelt kranbygg. Det var derfor med lettelse at da bilen ble veid
inn, så viste det seg at alle teoriene også innfridde i praksis.
Dette er den 10. helelektriske kranbilen som Nord-Kran
bygger, noe som gjør at de begynner å få litt erfaring. Foreløpig er alle bygd
på Volvo-chassis, og på 2. generasjon av disse er det veldig greit med pto-en
som er helt identisk med den som sitter på fossilbilene, da Volvo benytter en
helt vanlig girkasse på disse bilene, avslutter Nord.