VESTKORRIDOREN: E18 vestover fra Oslo gjennom Bærum og Asker, Vestkorridoren, er en av Norges mest trafikkerte veier, både for personbiler og tungtrafikk.

Kø koster næringslivet milliarder

Kø på E18 Vestkorridoren kostet næringslivet minst 1,1 milliard kroner i 2023.

Publisert

E18 vestover fra Oslo gjennom Bærum og Asker – Vestkorridoren – er en av Norges mest trafikkerte veier, både for personbiler og tungtrafikk. På virkedager trafikkerer vanligvis over 90.000 kjøretøy strekningen.

Prosjekter det er enighet om i NTP 2025-2036:

Ringeriksporteføljen

Stortinget ber regjeringen videreføre Ringeriksbanen og ny E16 Skaret-Hønefoss (FRE16) som et fellesprosjekt for å sikre den økonomiske nytten og bærekraften i prosjektet.

Vestfoldbanen

Stortinget ber regjeringen starte opp prosjektet dobbeltspor Stokke-Torp-Sandefjord på Vestfoldbanen i første seksårsperiode.

Fylkesvei

Stortinget ber regjeringen styrke finansieringen til fylkesvei med fokus på trafikksikkerhet, nærings- og beredskapsveier, og videreføre den øremerkete tilskuddsordningen for vedlikehold av fylkesvei.

Ofotbanen

Stortinget ber regjeringen framskynde det kapasitetsøkende arbeidet på Ofotbanen i NTP 2025-2036, og sikre oppstart i planperioden.

Rv. 19 Moss

Stortinget ber regjeringen ta rv. 19 Moss ut av «Utviklingsporteføljen» og sikre oppstart på prosjektet i planperioden.

Majorstua stasjon

Stortinget ber regjeringen legge inn det statlige bidraget på 500 mill. kroner til Majorstua stasjon i NTP 2025-2036, i første periode.

Rv. 15 Strynefjellet

Stortinget ber regjeringen framskynde rv. 15 Strynefjellet, inkl. arm til Geiranger i NTP 2025-2036 og sikre oppstart i første periode.

Kilde: Nrk

– Dette er Norges mest miljøbelastede veistrekning. Om videreføring av ny E18 ikke legges inn i igjen i NTP under Stortingsbehandlingen i juni, vil det ha store negative konsekvenser for den videre samfunnsutviklingen i de prioriterte vekstområdene i Asker og Bærum, sier ordførerne i Asker og Bærum, Lene Conradi og Lisbeth Hammer Krog.

13. juni ble opposisjonspartiene og SV enige om NTP. Det blir flertall for prosjektene som er listet opp i faktaboksen lenger ned.

Asplan Viak har av kommunene Asker og Bærum fått i oppdrag å se på ulike kostnader knyttet til dagens E18. De har gjort et anslag for køkostnadene for næringslivet for dagens E18 i Vestkorridoren fram til 2040, med utgangspunkt i metodikken fra tidligere analyse gjennomført av Pöyry i 2011.

Forventer økning

Kostnadsanslaget den gang var mellom 650 millioner og 1 milliard per år. Næringstransport langs strekningen forventes å ha økt med om lag 20 prosent i 2040.

Fra 1,1 til 1,8 milliarder

Rapporten slår fast at for 2023 blir de samlede kostnadene av forsinkelser for næringstransport anslått til å være over 1,1 milliard kroner. På grunn av forventninger om økt antall tunge kjøretøy i korridoren, samt at flere av disse vil oppleve kø og forsinkelser i 2040, blir kostnadene i 2040 anslått til å være langt større – rundt 1,8 milliarder kroner målt i 2023-kroner.

– Kostnadsøkningen fra beregningene i 2011 skyldes både prisstigning og økt trafikk. Det er en økning i andel godstrafikk som blir berørt av forsinkelser, fra 50 prosent i dag til 70 prosent i 2040. Dette skyldes at transportsystemet ikke utbedres i takt med befolkningsvekst, næringslivsvekst og trafikkvekst, sier Conradi.

I Regjeringens forslag til ny Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036 er strekningen Ramstadsletta-Nesbru tatt ut av planen og lagt i utviklingsporteføljen. Strekningen Nesbru-Drengsrud er ikke omtalt.

Powered by Labrador CMS