Skogen Lund: Fjern avgiften
NHO-sjef Kristin Skogen Lund støtter speditørene i kampen for en mer miljøvennlig tungtransport.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– En fjerning av avgiften på biodiesel vil gi klimavennlig tungtransport og drivstoffet kan lages på blant annet nedlagte Tofte i Hurum, sier Kristin Skogen Lund.
Backer opp Sæther
NHO-sjefen backer opp NHO Logistikk og Transports næringspolitiske direktør, Erling Sæther, som en tid har frontet en mer klimavennlig tungtransport.
Dette er også en støtte til Venstre og Kristelig Folkeparti som også vil fjerne avgiften på biodiesel for å få en mer klimavennlig tungtransport.
Tungtransporten utgjør 40% av trafikken i Norge. Allerede i 2015 kan vi ha 5000 vogntog som er mer miljøvennlige.
Statkraft og svenske Södra har inngått en intensjonsavtale om å danne et selskap med mål om å etablere fremtidig produksjon av biodrivstoff basert på skogsråvare.
Drikker en milliard liter
Tungtransporten drikker i dag en milliard liter diesel hvert år, som tilsvarer et klimautslipp på tre millioner tonn CO2. Biodiesel fra trevirke kan imidlertid gi en utslippsreduksjon på 95% sammenlignet med fossilt drivstoff, ifølge den internasjonale bærekraftforskriften.
Transportnæringen vil gjerne bruke drivstoffet, men produksjonen settes ikke i gang før staten dropper veibruksavgiften.
Uenig med NLF-sjefen
Norgesgruppens eier, Torbjørn Johannson, med 600 Asko-biler synes dyrere bensin er ok av hensyn til mer miljøvennlige alternativer som avgiftskutt på biodiesel.
Johannson forteller til Dagens Næringsliv at lastebilgeneral Geir A. Mos påstand om at 30% biodiesel-innblanding utgjør et teknisk problem for lastebilparken er feil. – Det er ingen tekniske problemer på våre 200 lastebiler som går på biodiesel. Problemet er for lang avstand mellom fyllingsmulighetene, sier Johannson.