Moderne Transport-prisen til Torbjørn Johannson
VERDIG VINNER: Torbjørn Johannson, styreleder og deleier i ASKO, er vinner av Moderne Transport-prisen 2016.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Moderne Transport-prisen deles i år ut for 48. gang, og prisvinneren er nummer 54 i rekken siden det enkelte år har vært flere prisvinnere. Prisen skal gå til den eller de som i særlig grad har utmerket seg innen fagfeltene logistikk og transport.
ASKO er et av landets mest spennende selskaper i et logistikkperspektiv. Som frontmann har styreleder Torbjørn Johannson stått. I år har juryen funnet nettopp ham verdig til å vinne årets Moderne Transport-pris. Johanson er en særs aktiv eier med et sterkt miljøengasjement i en bedrift som tør å prøve ut ny teknologi tidlig.
Prisen ble overrakt under festmiddagen på Transport og Logistikk-konferansen på Gardermoen mandag kveld. Johannson ville ikke ta all æren for ASKOs miljøsatsing.
- Det er slik at det er mange som står bak oss som sitter høyt der oppe i tåkeheimen, sa han da han takket for prisen.
Han var også opptatt av at det må være rom for å prøve, selv om ikke alt nødvendigvis lykkes.
- Det er viktig å premiere tabbene, slik at folk tør å prøve, sa Johannson.
100 prosent fornybar
Johannson og ASKO har de siste årene gjort en formidabel innsats med å bygge opp en svært slagkraftig logistikkorganisasjon. For få år siden overtok selskapet utgående distribusjon i egen regi og har hatt en svært høy miljøprofil.
I 2020 er målet at ASKO skal bruke 100 prosent fornybar energi og 100 prosent fornybart drivstoff, med en uttalt ambisjon om å være «Bærekraftig – klimanøytral». For å få til dette har ASKO gjort mange investeringer. Selskapet hadde landets første bioetanol-lastebil og den første biogass-lastebilen.
Og i høst slo ASKO også til og ble først med en hel-elektrisk distribusjonsbil, en bil som ble behørig presentert i forrige nummer av Moderne Transport.
Vinden og sola
Men man stopper ikke ved å være tidlig ute med ny lastebilteknologi. For å bli selvforsynt med grønn energi satser ASKO på vinden og sola. I Rogaland bygges fem vindturbiner som etter planen skal startes opp i 2017 og ifølge ASKOs egne tall vil turbinene dekke 75 prosent av ASKOs energibehov.
Samtidig utnytter ASKO sine enorme takarealer der det monteres solcellepaneler i stor skala. Allerede er Nordens største solcelleanlegg på plass på det nye fryselageret i Vestby, og innen utgangen av 2017 skal hele 90.000 m2 solcellepaneler være i drift.
- Det er en svært verdig vinner. Vi har jobbet den del sammen med ASKO, og det er lett å se at både Torbjørn og selskapet er tungt engasjert i arbeidet med å bli klimanøytrale. Jeg kjenner ham som en meget god samarbeidspartner og en som er svært dedikert til det arbeidet som gjøres. ASKO er en bedrift som ønsker å gå foran, og det er viktig at noen gjør nettopp det, sier fjorårsvinner, jurymedlem og nylig avgått Posten-sjef Dag Mejdell.
Som vinner blir man også automatisk med i årets jury. Der har Mejdell sittet i år sammen med tre faste medlemmer: førstelektor ved BI, Eirill Bø, logistikkdirektør i Kremmerhuset Lars Inge Fenes og havnedirektør i Drammen Havn Einar Olsen. MT-redaktør Øyvind Ludt fungerer som juryens sekretær. Neste år blir Torbjørn Johannson en del av juryen.
Det er mange verdige vinnere der ute, og MT-redaksjonen har fått flere innspill til årets pris. Har du gode forslag til hvem som er aktuelle kandidater til neste års pris, er det bare å ta kontakt med redaktøren på oyvind@bjorgu.no.