Beredt på upopulære tiltak
Ifølge ASKO-direktør Per Ola Drøpping vil fjerning av parkeringsplassene ved Maxbo skape vanskeligheter for varetransporten.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Samtidig forteller Drøpping til Finansavisen at Oslo kommune viser vei ved å sette seg høye klimamål med å kutte 95 prosent av utslipp innen 2030, i samarbeid med næringslivet.
Men han håper ikke at kommunen fjerner parkeringsplassene for bil til fordel for sykkelparkering utenfor Maxbo ved Sinsenkrysset.
– De har en virksomhet som krever godstransport på bil. Det skal noen sykkelturer til for å få med seg Leca-blokker, sier ASKO Norges direktør for regionslager Oslo/Akershus.
Regiondirektøren representerer Norges største grossist og leverandør av dagligvarer til NorgesGruppens kjeder. I Oslo og Akershus kjører ASKOs sjåfører ut varer til 200 butikker daglig. De siste fem årene har logistikk- og transportselskapet samarbeidet med Oslo kommune om næring og klima.
Drøpping forteller til Finansavisen at han liker høye klimamål, og at han derfor er beredt på upopulære tiltak.
21. januar går fristen ut for innspill til Oslos Klimastrategi mot 2030. Hovedstaden har som mål å redusere klimagassutslippene med 95 prosent innen 2030.
Bomringen som redskap
Drøpping viser til at bomringen er et redskap for å differensiere mellom ulike utslipp, og en av de viktigste tiltakene i Oslo kommunes klimastrategi.
– Hydrogen og elektrisitet har fritak for bompenger, noe som bør videreføres. Biodrivstoff bør sidestilles med dette, sier Drøpping som også forteller at ASKO vil utvide parken fra en el-lastebil til flere når det kommer modeller som passer til selskapets krav.
ASKO Norge betaler ca. 2 mill. kroner årlig i bompenger, fordelt på biodiesel-, biogass- og bioetanolbiler. Dette vil øke fra 2019.