Asko først til å gi Euro 6-gass
Asko er først i Norge med en Euro 6-gassbil.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Norges største grossist, Asko, har fått levert Norges første Euro 6-klassifisrte biogassbil fra Scania.
- Foreløpig produseres biogass i Rogaland av kloakk og matavfall, men det jobbes med produksjon av biogass basert på gjødsel i tillegg. For ASKO som «forsyner Norge med mat» vil et drivstoff basert på matavfall fra husholdningene og kumøkk være det ideelle drivstoff for de bilene som distribuer melk og brød til butikker, hoteller, barnehager og så videre, sier direktør i Asko Rogaland AS Nils Giskeødegaard.
Like sterk
Asko var også først i Norge med biler som går på bioetanol.
- Hver aktør som er med på å velge alternative drivstoffer er med på å legge til rette for et godt distribusjonssystem for drivstoffet, som igjen gjør at vår satsing blir billigere å drive. Vi er realister og skal ha lave transportkostnader. Vi tror det blir biogassbiler og bioetanol i bybildet, mens resten av transporten vil driftes på biodiesel, bioetanol eller diesel, sier Giskeødegaard.
Gassmotoren i Askos nye Scania er nesten like sterk som dieselmotoren med 1350 NM mot 1400 i dieselmodellen.
I tillegg til selve fremdriften har ASKOs nye bil flere miljøvennlige detaljer.
- I tillegg til å være gassdrevet har den et kryogenaggregat som kjøler skapet, den gjenbruker Co2en, som er meget miljøvennlig. Kryogenaggregatet er i tillegg vesentlig mer støysvakt enn et vanlig aggregat. Det samme gjelder gassmotoren, den går stillere enn en tradisjonell dieselmotor.
Vil bli klimanøytral
Asko har et overordnet mål om å bli en klimanøytral aktør.
- Vi satte i gang et prosjekt for to år siden, hvor vindforekomstene i nærheten av vårt anlegg her i Rogaland ble kartlagt. Nå har vi søkt om å få sette opp 5 vindmøller på toppene rundt her. Lykkes vi med dette vil ASKO være klimanøytrale på energi, sier Gisekeødegaard.
Den nye biogassbilen vil gå i nærdistribusjon i sentrumsområdene Stavanger /Sandnes, og det er ikke til å legge skjul på at rekkevidden er noe begrenset.
- Med tanker for både biogass og kryogen plassert mellom akslingene, sier det seg selv at tankkapasiteten blir begrenset. Vi regner likevel med ca 30 mil utkjørt distanse mellom hver fylling.
Bilen får gassen levert på et av Lyse Energis fyllestasjoner. Hos Lyse pumpes biogassen inn i det allerede eksisterende rørnettet for naturgass, og de som kjører på biogass kjøper sin andel av den gassen som er pumpet inn.