Asko går for hydrogen-Scania
Asko Midt-Norge vil anskaffe hydrogendrevne trekkvogner fra Scania med en rekkevidde på opp mot 900 km
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Vi anser hydrogenlastebiler som et godt supplement til batterielektriske lastebiler for å gjøre transporten vår utslippsfri, sier Jørn Arvid Endresen, direktør i Asko Midt-Norge i en pressemelding.
Selskapet har allerede fire hydrogenlastebiler fra Scania i et pilotprosjekt. Nå utvides flåten med to 50-tonns lastebiler med en rekkevidde som langt overgår det de elektriske lastebilene klarer uten ladestopp. Dette skal bidra til at selskapet når sine utslippsmål. Anskaffelsen forutsetter støtte fra Enova.
Asko har som mål at selskapets transport skal være utslippsfri innen 2026. For å klare det mener Endresen at både batterielektriske, hydrogenelektriske og biogass-lastebiler må tas i bruk.
- De tyngste og lengste transportene er de vanskeligste å gjøre utslippsfrie, og her ser vi at hydrogen har et fortrinn. De nye distribusjonsbilene fra Scania mener vi derfor er en god løsning i dette segmentet, sier Endresen.
Han understreker også viktigheten av å samarbeid for at utslippsmålene skal nås.
- For å få fortgang i omstillingen til utslippsfri transport må aktørene i verdikjeden samarbeide. Det gjør vi i H2 Truck-prosjektet, og jeg regner med at flere transportaktører følger etter oss og anskaffer hydrogenlastebiler, sier direktør Jørn Arvid Endresen.
Vil lære om behovene
Scania er en av verdens største leverandører av lastebiler og har en omfattende satsing for å omstille sin kjøretøysflåte til fornybare drivstoff. Tony Sandberg er direktør for E-mobility Scale-Up i Scania CV AB.
- Scania mener at hydrogen vil spille en viktig rolle for å gjøre de tyngre lastebilene utslippsfrie. Vi vil nå produsere en begrenset serie for å lære mer om kundebehovene og økosystemene som lastebilene skal operere i. Vi har tatt fram en spesifikasjon for en 50-tonns trekkvogn med rekkevidde på 600–900 km, en bil som vi vet at markedet har stor interesse for. Bilene skal leveres innen 24 måneder etter bestilling, og vi vil også garantere for en restverdi av kjøretøyet, sier Tony Sandberg.
H2 Truck har som mål å få de første 100 første hydrogenlastebilene på norske veier, med tilhørende infrastruktur. Prosjektleder Jan Carsten Gjerløw håper på en snøballeffekt nå som Asko Midt-Norge vil anskaffe flere biler.
– I H2 Truck har vi god dialog med de store produsentene, og Volvo, Daimler og Iveco er blant de som nå forbereder storskala produksjon av hydrogenlastebiler. I Sveits har allerede Hyundai levert et 50-talls lastebiler og er sammen med flere andre produsenter klare for å levere lastebiler til i Norge. Jeg er sikker på at vi snart ser flere transportaktører og vareeiere som vil anskaffe hydrogenlastebiler, sier Jan Carsten Gjerløw, daglig leder i Evig Grønn AS.
Trenger støtte
Dersom utslippsmålene skal nås mener både Gjerløw og Endresen at myndighetene må vise en mer tydelig satsing.
- Det er kostbart å ta i bruk ny teknologi, og vi er avhengig av støtte fra Enova før vi kan gå til en bestilling. Vi forventer også at myndighetene gjennom Enova nå lanserer et program for etablering av hydrogenstasjoner så det blir mulig for oss transportbrukere å satse helhjertet på hydrogen, sier direktør Jørn Arvid Endresen i ASKO MN.